Solidaransvar är olämpligt i Sverige

Byggnads förslag om huvudentreprenörsansvar, eller solidaransvar som det heter i Norge, innebär att företag tvingas ansvara för andra företags kostnader. Det har ingenting med solidaritet på arbetsmarknaden att göra, snarare tvärtom begränsar det för utländska företag och mindre företag att verka på den svenska byggarbetsmarknaden.

- Förslaget skulle slå undan benen för mindre och nystartade företag eftersom det tvingar företag att ta på sig andra företags åtaganden och skyldigheter, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

Förslaget har heller inget med arbetsmiljö att göra. Det är cyniskt att försöka blanda in arbetsmiljöfrågan i detta förslag när det handlar om att flytta ansvar för löner till andra arbetsgivare. Det finns redan ett huvudentreprenörsansvar med kraftiga sanktioner i arbetsmiljölagstiftningen.

- Vi har lösningen för ordning och reda i byggbranschen. Förslaget har vi arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer arbetat fram tillsammans under flera år. Vi kräver lagstiftning om anmälningsplikt, närvaroliggare och individuell månadsrapportering till Skatteverket. Vi har prövat arbetssättet ”Rena Byggen” i Nacka, Luleå, Karlstad och nu senast i Göteborg där det visat sig att man tydligt kunnat se vilka som arbetar på byggarbetsplatserna som underentreprenörer. I ”Rena Byggen” kan vi även på ett bra sätt förebygga eventuell kriminalitet i byggprojekten med en rimlig arbetsinsats, säger Mats Åkerlind.

Se utvärdering av Rena Byggen i Göteborgs Stad

Se filmerna där:

Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier berättar varför solidaransvar är olämpligt i Sverige

Mikael Kölberg, ägare till bygg- och entrepenadföretaget Nordikon, berättar om varför han och fler inom byggbranschen är bekymrade över Byggnads förslag.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Mats Åkerlind, förhandlingschef Sveriges Byggindustrier