Stabil byggkonjunktur i Södra Älvsborg

En stabil ekonomisk utveckling ger robusta förutsättningar för byggindustrin i Sverige. Detta gäller även för utvecklingen i Södra Älvsborg. Bygginvesteringarna växer med 8 procent i år och med 2 procent nästa år. Detta visar en färsk konjunkturprognos från Sveriges Byggindustrier.

Bostadsbyggandet ökar med 13 procent i år och med 4 procent nästa år. Det är en ökning för såväl flerbostadshus som småhus. Bostadsbyggandet sker främst i Borås kommun men projekt påbörjas även i Ulricehamn och Marks kommun.

– Bostadsbyggandet har fördubblats sedan 2008 och regionen utvecklas glädjande nog mycket positivt, säger Andreas Brendinger, regionchef Sveriges Byggindustrier Väst.

En motvikt till den positiva utvecklingen i nyproduktionen är ombyggnadsinvesteringarna där det sker en  ordentlig imbromsning nästa år och förklaringen ligger i ett försämrat ROT-avdrag.

– Vi ser med oro på ett eventuellt beslut om ändrat ROT-avdrag. I regionen finns många villa- och fritidshusägare som har upphandlat vita jobb med garantier och ROT-avdrag istället för svarta tjänster med oklara eller inga garantier. Om ROT-avdraget ändras finns en stor risk för en återgång till handeln med svarta tjänster, vilket vore klart olyckligt och ett bakslag i kampen mot kriminalitet och svart arbetskraft. ROT-avdraget kostar visserligen 17 miljarder per år men har också inbringat 22 miljarder i ökade skatteintäkter. Risken är stor att modefärgen 2016 blir svart, säger Andreas Brendinger.

Både det offentliga och kommersiella lokalbyggandet växer med några procent under prognosperioden. På den offentliga sidan är det investeringar i skolor, äldreboenden och sjukhus som står för tillväxten. Bland annat kan ny- och ombyggnader av psykiatrikvarteren på Södra Älvsborgs länssjukhus nämnas. Det kommersiella byggandet har bland annat drivits av investeringar i kontor och lagerlokaler.

Anläggningsbyggandet utvecklas något sämre än övriga sektorer nästa år. Förklaringen ligger i att stora infrastrukturprojekt har färdigställts under 2015. Det handlar om sträckan mellan Ulricehamn och Borås på Riksväg 40 och om väg 27 mellan Viared och Kråkered.

– Två stora viktiga infrastrukturprojekt har färdigställts och tyvärr finns det för lite kontinuitet i infrastrukturinvesteringarna, säger Andreas Brendinger som hade hoppats på fler igångsatta investeringar omgående. Och det nya snabbjärnvägsspåret som skall ansluta till Götalandsbanan lär dröja åtskilliga år. I plan ligger först utbyggnad Mölnlycke – Bollebygd med tidigast byggstart 2019, avslutar Andreas Brendinger.

För kompletterande information, kontakta Andreas Brendinger, 070-725 68 78, andreas.brendinger@sverigesbyggindustrier.se

Nationella prognosen finns här

Övriga läns prognoser finns här

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se