Stabil byggmarknad i Göteborg

Svensk byggindustri är inne i en relativt stabil period med någon procentuell förändring under 2012 och 2013. Bostadsbyggandet i Göteborg ökar något kommande år, medan offentligt anläggningsbyggande minskar under 2012-2013. Det visar en färsk regional prognos från Sveriges Byggindustrier (BI).

Bostadsinvesteringarna i Göteborg har under några år varit stabila med nivåer kring 15 miljarder kronor per år och den stabila marknaden fortsätter, om rätt förutsättningar föreligger kan den t.o.m. öka med någon miljard kommande år. Småhus- och villamarknaden är dock fortfarande tuff. Ombyggnadsinvesteringarna är relativt konstanta – behovet av genomgripande renovering av en stor del av det så kallade ”miljonprogrammets” hyresbostäder är mycket stort.

Införandet av bolånetaket och ökade marginaler på bolåneräntor är faktorer som påverkat bostadsbyggandet negativt, i synnerhet småhus och villabyggnation.

– Det underliggande ackumulerande behovet, de demografiska faktorerna samt Göteborg som tillväxtmotor i Västsverige, talar för ett ökat bostadsbyggande i regionen och jag hoppas på en fortsatt positiv utveckling kommande år, säger Andreas Brendinger, regionchef Sveriges Byggindustrier Väst.

Anläggningsinvesteringarna har de senaste åren utgjort en stor andel av bygginvesteringarna i Göteborgsregionen. I år och nästa år väntas de offentliga anläggningsinvesteringarna minska kraftigt. Från 2015 och ett tiotal år framåt sker dock en kraftig ökning av de offentliga anläggningsinvesteringarna. Vi har nu god möjlighet att kapacitets- och kompetensmässigt förbereda oss för den största anläggningsmarknaden någonsin i Göteborg, säger Andreas Brendinger, som också hoppas att beslut fattas om att en ny anläggningsutbildning startar i Göteborg hösten 2013.

– Vi behöver utbilda fler anläggare på alla nivåer för att möta kommande efterfrågan, avslutar Andreas Brendinger.

Övriga sektorer (Övrigt Hus och Industri samt privata anläggningar) är relativt konstanta med smärre upp- och nedgångar kommande år.

Den totala marknaden i Göteborg uppgår de närmsta åren till omkring 30 miljarder kronor.

För kompletterande information, kontakta Andreas Brendinger, regionchef Sveriges Byggindustrier Väst, 070-725 68 78, andreas.brendinger@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org