Stöd för säkrare arbetsplatser

AFA Försäkring presenterade idag ny statistik om arbetsskadorna. I Sverige har vi internationellt sett en mycket bra arbetsmiljö och under en lång period har vi haft sjunkande skadetal. Bland annat har risken för långvarig sjukfrånvaro för byggnadsträarbetare halverats från 2008 till 2011. Vad gäller risken för allvarliga arbetsolycksfall har den dock ökat.

– Det är helt oacceptabelt att det fortfarande sker allvarliga olycksfall på våra byggarbetsplatser. Sveriges Byggindustrier satsar nu 50 miljoner kronor på att förbättra säkerheten på arbetsplatserna. En nationell projektledare och fem regionala arbetsmiljörådgivare har anställts för att bistå medlemsföretagen med handfast hjälp, kunskap och goda råd. Vår roll är att vara ute på arbetsplatserna och hjälpa till genom att stödja och inspirera byggföretag att förstå och kunna ta sitt ansvar för säkerhetsarbetet, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@sverigesbyggindustrier.se eller Björn Samuelson, arbetsmiljöexpert Sveriges Byggindustrier, 0709-25 58 09, bjorn.samuelsson@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier