Storstrejk undanröjd – huvudentreprenörsansvar utan solidaransvar införs i byggbranschen

Äntligen är parterna överens om hur vi ska skapa ordning och reda i byggbranschen.  Efter ett års förhandlingar och samtal har vi kommit fram till en kompromiss. Förslaget innebär att Sveriges Byggindustrier kommer att införa en ”ordning och reda försäkring” som garanterar arbetstagare att få minst avtalets lägstalön. Sveriges Byggindustrier kan inte acceptera missbruk och oegentligheter eller att människor utnyttjas genom social dumpning.

- Det är glädjande att vi har kommit fram till en lösning på den utdragna frågan om ordning och reda i byggbranschen. Konflikten har aldrig handlat om att företagen inte velat ta ansvar, det gör vi redan i dag. Det viktiga är att enskilda företag inte kan ta ett ekonomiskt ansvar för andra företags åtaganden. Med dagens lösning undviker vi detta säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Den särskilda ”ordning och reda försäkringen” finansieras av Sveriges Byggindustrier och garanterar att inga medarbetare står utan ersättning.  Alla anställda hos företag som är medlemmar hos Sveriges Byggindustrier eller företag som anlitats av Sveriges Byggindustriers medlemföretag har rätt att ansöka om ersättning. En särskild nämnd under ledning av en opartisk ordförande utreder först om alla andra möjliga vägar för att få ersättning är prövade. I annat fall går denna försäkring in.

- Vi får nu ett huvudentreprenörsansvar som innebär att huvudentreprenören håller reda på vilka entreprenörer som finns på arbetsplatsen och utreder misstanke om fusk. Däremot slipper vi ett solidaransvar som skulle innebära att företag tar ansvar för andra företags anställda. Detta i kombination med den lagstiftning om närvaroliggare som vi snart har på plats så kommer det att bli svårt för oseriösa aktörer att agera i byggbranschen avslutar Mats Åkerlind förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org, eller Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

- Det är glädjande att vi har kommit fram till en lösning på den utdragna frågan om ordning och reda i byggbranschen. Konflikten har aldrig handlat om att företagen inte velat ta ansvar, det gör vi redan i dag. Det viktiga är att enskilda företag inte kan ta ett ekonomiskt ansvar för andra företags åtaganden. Med dagens lösning undviker vi detta.
Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier
- Vi får nu ett huvudentreprenörsansvar som innebär att huvudentreprenören håller reda på vilka entreprenörer som finns på arbetsplatsen och utreder misstanke om fusk. Däremot slipper vi ett solidaransvar som skulle innebära att företag tar ansvar för andra företags anställda. Detta i kombination med den lagstiftning om närvaroliggare som vi snart har på plats så kommer det att bli svårt för oseriösa aktörer att agera i byggbranschen.
Mats Åkerlind, förhandlingschef Sveriges Byggindustrier