Svårt att komma överens om Byggavtalet när Byggnads vägrar förhandla

För andra gången har idag Sveriges Byggindustrier och Byggnads träffats i syfte att avtalsförhandla. Sveriges Byggindustrier har svarat på Byggnads yrkande som innebär att företag tvingas ta ett ekonomiskt ansvar för andra företags anställda.

– Efter ett års förhandlingar vet Byggnads redan att vi inte kan gå med på deras ursprungliga förslag som de återigen har lagt fram. Dels kräver förslaget att vi skrotar den svenska modellen och dels skapar den osund konkurrens. Att införa huvudentreprenörsansvar i kollektivavtal löser inte problemet med oegentligheter i entreprenadkedjor, det gör däremot lagar och regler för hela branschen, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

När parterna började förhandla om huvudentreprenörsansvar för ett år sedan la Byggnads fram ett förslag som ser exakt likadant ut som det man nu lägger fram. Däremellan har en gemensam arbetsgrupp förhandlat fram ett gemensamt förslag som innebär att huvudentreprenören tar ett ökat ansvar och att facket får ökat inflytande i hela kedjan. Förslaget som lades fram i februari innebär en kompromiss för båda parter.

– Sveriges Byggindustrier har idag bett om frivillig medling eftersom Byggnads inte är villiga att diskutera något annat än deras egna förslag som vi ser som helt ogenomförbara, avslutar Mats Åkerlind.

Sveriges Byggindustriers svar på Byggnads yrkande finns bifogat till pressreleasen.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Mats Åkerlind, förhandlingschef Sveriges Byggindustrier