Sveriges Byggindustrier: Biodrivmedel bra men…

Sveriges Byggindustrier har gått igenom förslagen i promemorian ”Vissa skattefrågor inför budgetpropositionen 2013 (Fi 2012/1668)” och stödjer generellt förslagen med vissa reservationer.

Promemorian innehåller ett förslag på kvotplikt för biodrivmedel.

– Vi är generellt positiva till ökad användning av biodrivmedel. Det är dock ett faktum att kostsamma motorproblem kan uppstå hos arbetsmaskiner redan med dagens nivå av inblandning av vissa biodrivmedel i diesel. Bränslet bildar beläggningar i bränslesystemet vid längre stilleståndsperioder, vilket är vanligt för arbetsmaskiner, säger Lars Redtzer, infrastrukturansvarig på Sveriges Byggindustrier.

– Det är sannolikt att ökad inblandning av biodrivmedel kommer att leda till att fler kategorier av arbetsmaskiner drabbas av motorproblem, med stillestånd och dyrbara reparationer som följd och tycker därför att frågan måste utredas ytterligare med fokus på hur drivmedlet fungerar i arbetsmaskiner, fortsätter Lars Redtzer.

För kompletterande information, kontakta

Lars Redtzer, infrastrukturansvarig Sveriges Byggindustrier, 072-538 02 10 lars.redtzer@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org