Sveriges Byggindustrier: Otillåten stridsåtgärd av Byggnads

I dag har Byggnads valt att utvidga sitt varsel till att omfatta ytterligare arbetsplatser.

- Samtidigt som LO och Svenskt Näringsliv höll en pressträff som inbringade hopp valde Byggnads att utvidga sitt tidigare lämnade varsel. Självklart är fackförbunden välkomna att prata med sina medlemmar, men inte oannonserat och på arbetstid agitera om lagt strejkvarsel. Det är minst sagt anmärkningsvärt att Byggnads lägger ett varsel i ett ärende som ska avgöras i Arbetsdomstolen, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

- Nu är tid för båda arbetsgivare och fackförbund att ta ansvar. Det är dags för ordning och reda både på arbetsplatser och i förhandlingar, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

För kompletterande information, kontakta Cherine Khalil, presskontakt för Mats Åkerlind, 070-271 43 81cherine.khalil@sverigesbyggindustrier.se

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat