Sveriges Byggindustrier beklagar att Byggnads återgått till att använda stridsåtgärder för att genomdriva sina krav

Sveriges Byggindustriers (BI) medlemsföretag kommer, i egenskap av tredje part, att drabbas mycket hårt om stridsåtgärder genomförs. När BI:s medlems­företag inte får tillgång till avtalade resurser från ME-företag kan medlemsföretagens egna medarbetare på berörda arbetsplatser inte utföra sina arbets­uppgifter. BI:s medlemsföretag kommer därmed att drabbas av produktions­störningar, försenings­kostnader och lönekostnader för personal som inte kan utföra sina arbetsuppgifter.

– Detta trots att våra medlemsföretag redan omfattas av det regelverk som Byggnads eftersträvar och att BI omfattas av fredsplikt genom kollektivavtal med Byggnads, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på BI.

BI har tillsammans med Byggnads förhandlat fram en balanserad överenskommelse i det nya Byggavtalet. Förhandlingarna har inneburit många kompromisser från båda sidor. I detta arbete har vi gått med på att våra medlemsföretag omfattas av ett regelverk kring hur kranförare och maskinförare ska ersättas.

– Avsikten med denna överenskommelse eller Byggavtalet som helhet har aldrig varit att även andra arbetsgivarförbund ska tvingas använda regleringar eller avtalsformuleringar som finns i avtalet. Om regler eller avtalsformuleringar ska användas av andra förbund är BI:s uppfattning att formerna för detta ska diskuteras i förhandlingar och rimligen balanseras av eftergifter från Byggnads på andra områden, avslutar Mats Åkerlind.

Byggnads överlämnade den 31 mars ett varsel till Maskinentreprenörerna, ME. Varslet omfattar cirka 44 företag med omkring 600 förare och därmed ett stort antal arbets­platser. ME- företagen tillhandahåller lyftkranar och andra tyngre maskiner som var och en genererar arbete till långt fler arbetstagare än de som arbetar i lyftkranen eller maskinen. Cirka 400 arbetsplatser omfattande 6000 sådana andra arbetstagare kan komma att beröras av strejk i varslets första steg. Det rör sig om arbetsplatser där BI:s medlemmar i huvudsak är uppdragsgivare. Nu vidtar troligtvis medling men om varslet övergår i strejk genom­förs det första steget den 12 april. Nästa steg, som är strejk på hela avtalsområdet, är varslat till den 19 april.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org