Sveriges Byggindustrier välkomnar regeringens besked om Förbifart Stockholm

Regeringen lät idag meddela vid en presskonferens att Förbifart Stockholm återstartas den 1 januari 2015. Ett besked som Sveriges Byggindustrier välkomnar.

– Det är glädjande att regeringen kommit till insikt i frågan om Förbifart Stockholm. De tvära kasten i politiken som vi sett under hösten är inte bra, säger Ola Månsson vd Sveriges Byggindustrier.

Trots att Förbifarten kan återstartas är tyvärr en stor skada redan skedd. Trafikverket har tvingats att flytta fram stora upphandlingar ett halvår och gör bedömningen att den förlorade byggtiden inte kan återvinnas helt.

– För att undvika liknande situationer i framtiden, där medborgarna i Sverige är de stora förlorarna, anser vi att vi behöver en blocköverskridande bostads- och infraberedning likt försvarsberedningen. Det är nödvändigt för att vi ska klara framtida konkurrenskraft, tillväxt och välfärd, avslutar Ola Månsson.

Sveriges Byggindustrier välkomnar även de två tilläggsuppdrag som avser översyn av ökade kollektivtrafiksatsningar i Stockholmsregionen. Här kan vi inom branschen bidra till Sverigeförhandlingen och Trafikverket med konstruktiva lösningar.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  08-698 58 88, ola.mansson@sverigesbyggindustrier.se

www.sverigesbyggindustrier.se/press

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se