Thrillern fortsätter! Ännu mer satsningar på infrastruktur för ett konkurrenskraftigt Sverige

Regeringen har idag öppnat infrastrukturspargrisen ytterligare. Ramarna för den kommande ”Infraproppen” presenterades passande nog i Kiruna där gruvnäringen har stora behov av infrastruktur.

- Satsningarna som föreslås, en höjning med 8,8 miljarder kronor i jämförelse med den tidigare planen, kommer att leda till en bättre fungerande infrastruktur i hela landet vilket även förbättrar förutsättningarna för en ökat bostadsbyggande, säger Lars Redtzer, ansvarig Infrastruktur på Sveriges Byggindustrier.

- Inte nog med detta, det kan komma ytterligare pengar in i systemet genom medfinansiering. Vi hoppas nu på en bred politisk enighet både kring  ramarna och det faktiska innehållet som ska beslutas våren 2014. Uppnår vi det kommer företagen inom byggnäringen att kunna investera i sin verksamhet vilket är en bra förutsättning för att vi ska kunna producera mer infrastruktur för pengarna och en bra grund för fortsatt tillväxt, avslutar Lars Redtzer.

För mer information, kontakta:

Lars Redtzer, Ansvarig Infrastruktur, Sveriges Byggindustrier: 072-538 02 10, lars.redtzer@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org