Tomas Carlsson, ny ordförande i Sveriges Byggindustrier

Vid Sveriges Byggindustriers (BI) förbundsstämma den 5 maj valdes Tomas Carlsson till ny styrelseordförande efter Leif Stridh.

Tomas Carlsson, sedan tidigare ledamot av BI:s styrelse, är VD på NCC Construction Sverige. Han har varit anställd inom NCC sedan 1991 och haft en rad ledande befattningar, bland annat som regionchef för Construction i västra Sverige, chef för NCC Roads Nya Marknader och arbetschef på NCC Industri.

Med en stark vilja att driva förändringsarbete kommer Tomas Carlsson att fokusera på branschens viktigaste frågor.

– Jag ska fortsätta arbetet med att utveckla modernare medarbetaravtal som gör byggjobben mer attraktiva samtidigt som svenska företags konkurrensförmåga stärks. Arbetsmiljöfrågorna och kampen mot svartarbete är två frågor som vi måste fokusera på för att göra branschen mer intressant för unga människor, säger Tomas Carlsson.

BI:s vision, fastslagen av styrelsen, är ”Hållbart samhällsbyggande i världsklass”.  Det innebär att byggnader och anläggningar fungerar väl för sitt ändamål samtidigt som livslängdskostnaderna är bland de lägsta i världen.

För information om BI:s övriga styrelseledamöter: http://www.bygg.org/styrelse.asp

För kompletterande information, kontakta
Gisela Högberg, informationschef på BI, 08-698 58 24, gisela.hogberg@bygg.org
Ulf Thorné, kommunikationschef, NCC Construction Sverige, 08-585 523 46, ulf.thorne@ncc.se