Växande byggmarknad i Södra Älvsborg

Svensk byggindustri är inne i en stabilt växande period och totalt sett ökar byggandet med ca 4 procent under 2015 jämfört med 2014. I stort sett alla sektorer växer i Södra Älvsborg. Mest växer bostadsbyggandet med hela 7 procent. Det visar en färsk prognos från Sveriges Byggindustrier.

Bostadsinvesteringarna i Södra Älvsborg har under många år varit varierande och mer liknat en berg-och-dalbana. Volymerna varierar mellan 1,2 miljarder uppemot nästan 3,5 miljarder kronor. För fjärde året i rad ökar bostadsinvesteringarna i Södra Älvsborg. Prognosen för 2015 är en ökning med ca 7 procent jämfört med 2014.

Småhus- och villamarknaden är dock fortfarande tuff. Ombyggnadsinvesteringarna är relativt konstanta – behovet av genomgripande renovering, upprustning och energieffektivisering av miljonprogrammets hyresbostäder är stort i delar av beståndet. Införandet av bolånetaket och ökade marginaler på bolåneräntor är faktorer som påverkar bostadsbyggandet negativt men kan å andra sidan hindra fortsatta prisökningar. Avgörande är dock bristen på bostäder. Så länge efterfrågan och behovet är så mycket större än tillgången kommer en fortsatt prisutveckling att ske. Politiken och finansen har en stor del i detta.

– Det underliggande ackumulerande behovet, de demografiska faktorerna samt Borås som tillväxtmotor i Södra Älvsborg, talar för fortsatt stabilt byggande i regionen, säger Andreas Brendinger, regionchef Sveriges Byggindustrier Väst.

– Anläggningsinvesteringarna är stabila under prognosperioden. Riksväg 40 färdigställs under året. Om några år kommer sektorn att öka kraftigt i och med byggandet av ny järnväg mellan Göteborg och Borås med vidare sträckning till Ostlänken. Frånsett byggandet av Riksväg 40 är utvecklingen av industriområdet kring Viared det största anläggningsprojektet i regionen. Borås Stad har valt att utveckal området i egen regi genom det kommunala Servicekontoret, säger Andreas Brendinger. Projektet är inte heller konkurrensutsatt.

Den totala marknaden i Södra Älvsborg uppgår under 2015 till omkring ca 6 miljarder kronor, en ökning med 10 procent jämfört med 2014. I jämförelse med övriga delar inom Västra Götaland och Halland växer Södra Älvsborg och Göteborg mest. Konjunkturmässigt är också Södra Älvsborg mycket stabilare än övriga Västra Götaland.

Läs även om vår nationella prognos

För kompletterande information, kontakta Andreas Brendinger, regionchef Sveriges Byggindustrier Väst, 070-725 68 78, andreas.brendinger@sverigesbyggindustrier.se

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se