Dan Larhammar utsedd till Årets Farmaceut

Dan Larhammar, apotekare och professor i molekylär cellbiologi vid Uppsala universitet får utmärkelsen Årets Farmaceut 2016 för sitt stora engagemang för vetenskaplig evidens och kritik av pseudovetenskap. Han var ordförande i föreningen Vetenskap och Folkbildning 1998-2004 och har tidigare bland annat fått Humanisternas Hedenius-pris.

Han bedriver bland annat funktionella studier av neuropeptider och peptidhormoner. Hans forskargrupp var på 1990-talet först med att klona receptorer för signalsubstansen neuropeptid Y (NPY), som bland annat är associerad med fetma, minne och inlärning.

Dan Larhammar är ledamot i Kungliga Vetenskapsakademin och är för närvarande aktiv i akademins arbetsgrupp med inriktning på oredlighet inom forskning.

– Det är mycket hedrande att bli utsedd till Årets Farmaceut. Att vara apotekare är något som öppnat många dörrar genom åren, och jag har i många sammanhang framhävt vikten av farmaceutisk expertis, säger Dan Larhammar.

Till Årets Farmacistudent valdes Jakob Rasch

Jakob Rasch har utsetts till Årets Farmacistudent för sitt oförtröttliga arbete för att informera, inspirera och rekrytera unga till farmaceututbildningen och för sitt stora engagemang inom Uppsala universitet och den Farmaceutiska Studentkåren i Uppsala.

-        Vad roligt att jag får pris! Jag visste ingenting om utbildningen när jag började. Jag halkade in på ett bananskal men blev helt såld och har jobbat för att fler ska få upp ögonen för den här mångsidiga och användara utbildningen, säger Jakob Rasch.

Jakob Rasch har haft flera uppdrag inom Farmaceutiska studentkåren, varit vice ordförande med ansvar för utbildningsfrågor och ordförande för den farmaceutiska ambassadörsgruppen. Han har också varit med och utvecklat det nya apotekarprogrammet i Uppsala. Nu är han inne på sin tionde och sista termin och gör sin praktik på ett apotek.

Utmärkelserna Årets Farmaceut och Årets Farmacistudent tillkännages samband med Internationella Farmaceutdagen den 25 september. Utmärkelsen Årets Farmaceut instiftades 1983 och tilldelas varje år en farmaceut i Sverige som ”genom sina insatser inom den praktiska farmacin bidragit till att förstärka, utveckla eller befästa farmacins roll i samhället”. Priset Årets Farmacistudent instiftades 2015 för lovvärda insatser inom det farmaceutiska utbildningsområdet.

Den 4 oktober anordnar Sveriges Farmaceuter årets Årets Farmaceut-föreläsning i Stockholm där både Dan Larhammar och Jakob Rasch kommer att medverka med presentationer. Mer information kommer på sverigesfarmaceuter.se.

För mer information:
Dan Larhammar: 070-634 92 14, dan.larhammar@neuro.uu.se
Jakob Rasch: 076-818 23 41, jakob.rasch.0734@student.uu.se
Kristina Billberg Fritjofsson, ordförande Sveriges Farmaceuter, 072-36 36 46, kristina.fritjofsson@sverigesfarmaceuter.se

Motivering Årets Farmaceut

Utmärkelsen Årets Farmaceut tilldelas Dan Larhammar professor i molekylär cellbiologi på Uppsala universitet för hans stora engagemang för Evidense Based Medicine (EBM) och för den farmaceutiska professionen. Som apotekare är Dan Larhammar en förebild som en argumenterande läkemedelsexpert, alltid med en gedigen vetenskaplig ansats och har bland annat med framgångsrik målmedvetenhet varit en röst i debatten om antroposofiska läkemedel. Dan Larhammar har forskat inom receptorfarmakologi sedan början av 1990-talet och är ämnesföreträdare och examinator i ämnet farmakologi på läkarprogrammet och biomedicinprogrammet. Han var grundare till föreningen Vetenskap och Folkbildning VoF, som har till uppgift att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat.

Motivering Årets Farmacistudent

Utmärkelsen Årets Farmacistudent tilldelas Jakob Rasch som studerar termin 9 på apotekarprogrammet vid Uppsala universitet. Under studietiden har han engagerat sig genom flera uppdrag inom Farmaceutiska Studentkåren, arbetat med rekryteringsfrågor och varit ordförande för den farmaceutiska ambassadörsgruppen vid Uppsala.

Det senaste året har han som viceordförande haft ansvar för utbildningsfrågor vid Farmaceutiska Studentkåren och fungerat som en länk mellan farmacistudenter och universitetet. Genom sitt engagemang och sin passion för den farmaceutiska professionen, är Jakob Rasch en god förebild som stimulerar nya studenter att söka sig till de farmaceutiska utbildningarna.

Sveriges farmaceuter är facket för apotekare och receptarier, en ideell och partipolitiskt obunden organisation som grundades 1903. Förbundet utvecklar och marknadsför farmaceuternas kompetens och stärker deras professionella villkor. Sveriges Farmaceuter tillhör Saco, Sveriges akademikers centralorganisation.

Citat

Det är mycket hedrande att bli utsedd till Årets Farmaceut. Att vara apotekare är något som öppnat många dörrar genom åren, och jag har i många sammanhang framhävt vikten av farmaceutisk expertis.
Dan Larhammar, Årets Farmaceut 2016
Vad roligt att jag får pris! Jag visste ingenting om utbildningen när jag började. Jag halkade in på ett bananskal men blev helt såld och har jobbat för att fler ska få upp ögonen för den här mångsidiga och användara utbildningen.
Jakob Rasch, Årets Farmacistudent 2016