Pressmeddelande: Norrköping utsedd till årets studentstad 2013/2014

Norrköping är en stad som värnar om sina studenter och som låter studenterna och lärosätet sätta en tydlig prägel på staden.

Sveriges förenade studentkårer, SFS, utser sedan 1999 årets studentstad. I år går utmärkelsen Norrköping.

- Avgörande har varit att det i Norrköping bedrivs många samarbeten mellan studentkårer, kommun, näringsliv och lärosäte där de med respekt och genuint intresse ser nyttan och glädjen i att samarbeta, säger SFS vice ordförande Erik Pedersen

Årets vinnare tilldelas utmärkelsen för första gången och studentstadsåret inleds 1 juli 2013

- Vill vi även nämna det ambitiösa och välutvecklade lika villkors- arbetet vid lärosätet, som studentkårerna är mycket delaktiga i, säger Erik Pedersen

Presskonferens idag, torsdag 18 april kl 12.00 på kårhuset Trappan Västgötegatan 15 (Holmbrogränden) i Norrköping då även motiveringen till utmärkelsen offentliggörs. Motiveringen publiceras även efter presskonferensen på webben via denna länk

Närvarande på presskonferensen:

• Erik Pedersen, SFS vice ordförande
  • Sofia Sandberg, vice kårordförande, Studentkåren StuFF
  • Therese Björn Johansson, vice kårordförande, Studentkåren Consensus
  • Lars Stjernkvist, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande, Norrköpings kommun
  • Mats Arwidson, biträdande universitetsdirektör, Linköpings universitet

Varmt välkomna!

Den formella prisutdelningen sker den 4 maj på SFS årsmöte i Västerås.

Presskontakt och praktisk information:

AnnaKarin Norberg, informatör, näringslivskontoret, Norrköpings kommun, tel 0730-202286

Andreas Åsander pressansvarig, SFS, tel 076-544 0113

Sveriges förenade studentkårer, SFS, är en sammanslutning av studentkårer som sammanlagt representerar cirka 290 000 studenter och doktorander vid Sveriges universitet och högskolor. SFS har till uppgift att företräda sina medlemmars intressen samt bevaka och sprida information om utbildnings-, forsknings-, och studiesociala frågor som rör studenternas situation på ett nationellt plan.

Erik Pedersen