Pressmeddelande: Trollhättan är Årets studentstad

Nu står det klart att Trollhättan har utsetts till Årets studentstad 2014/2015 av Sveriges förenade studentkårer, SFS. Vinnaren offentliggjordes under en presskonferens på plats i Trollhättan.

- Trollhättan är en kommun som värnar om att alla studenter ska trivas, det vill vi belöna med utmärkelsen Årets studentstad. Här finns ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och högskolan och en lång tradition av inkludering. I Trollhättan har studenter goda och trygga förutsättningar att studera och leva, säger SFS ordförande Erik Arroy.

Konkurrensen om priset har varit tuff och tre städer gick vidare till final. Utöver Trollhättan fanns även Jönköping och Helsingborg med bland de starkaste kandidaterna. Efter studenstadsjuryns överläggningar och platsbesök i de tre finalstäderna stod det klart att Trollhättan blev vinnaren.

- En mycket uppskattad utmärkelse och ett tydligt kvitto på att vårt målmedvetna arbete med studentfrågor verkligen är betydelsefullt. Det här är frukten av ett brett samarbete mellan studentkåren, Högskolan Väst och inte minst det lokala näringslivet. Vi är många parter som sätter studenten i centrum, vilket är mycket viktigt för Trollhättans utveckling, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund.

Utmärkelsen Årets studentstad delas ut av SFS sedan 1999. Förra året gick priset till Norrköping och året innan dess delades priset mellan Västerås och Eskilstuna. Prisutdelning kommer att ske under banketten vid SFS fullmäktige i Norrköping lördagen den 10 maj.

Studentstadsjuryns motivering:

I Trollhättan finns en lång tradition av inkludering där alla studenter värnas om. Det moderna campuset är tillgängligt och har utformats i samverkan med högskolans studenter.

Utmärkande för Trollhättan är att studenternas perspektiv alltid värdesätts och tas på allvar. Här finns ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra den studiesociala miljön och stärka kopplingen mellan högskolan och arbetsmarknaden. Studenternas inflytande har också präglat utvecklingen av Trollhättans centrum.

Trollhättan kännetecknas av trygga förutsättningar för studenter. Kommunens bostadsgaranti som lovar studenter en bostad inom 30 dagar från att de registrerat sig fungerar väl.

Kort sagt lever Trollhättan upp till alla kriterier som en god studentstad ska uppfylla.

För kommentarer:
Erik Arroy
Ordförande SFS
08-54 57 01 05

Presskontakt:
Clara Berglund
Vik politisk sekreterare och pressansvarig SFS
08-54 57 01 13
clara.berglund@sfs.se

Sveriges förenade studentkårer, SFS, är en sammanslutning av studentkårer som sammanlagt representerar cirka 275 000 studenter och doktorander vid Sveriges universitet och högskolor.

Trollhättan är en kommun som värnar om att alla studenter ska trivas, det vill vi belöna med utmärkelsen Årets studentstad. Här finns ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och högskolan och en lång tradition av inkludering. I Trollhättan har studenter goda och trygga förutsättningar att studera och leva.
Erik Arroy, ordförande Sveriges förenade studentkårer SFS