Kran 19 i Helsingborgs hamn utsedd till ”Sveriges snyggaste kran 2010”

Report this content

Kran 19 i Helsingborgs Hamn har av Svensk Hamntidning utsetts till ”Sveriges snyggaste kran 2010”. Med motiveringen ”En ståtlig skönhet som tornar upp sig mot himlen i Helsingborgs hamn. Formen är väl avvägd, med rena linjer och ett harmoniskt färgspel” vann kranen juryns hjärta.

Svensk Hamntidning som ges ut av förbundet Sveriges Hamnar uppmärksammar kranar i hamnar. Tio hamnar nominerade totalt 12 kranar och efter att juryn gjort sitt arbete stod det klart att Kran 19 i Helsingborgs Hamn var vinnaren. Juryns ordförande, Helén Högberg, VD för förpackningsdesignföretaget Kostym, är nöjd med resultatet. - Juryns arbete var väldigt svårt. Kranar ses ofta som en någonting självklart samtidigt som de faktiskt är en viktig del av hamnmiljön. Vi fick in många fantastiska bidrag men Kran 19 i Helsingborgs Hamn var en klass för sig. Kran 19 togs i bruk i november 2007. Det är en kran från tillverkaren Cargotec, som kan lyfta 2 fullastade containrar, totalt 65 ton under ok. Kranen väger 840 ton och finns i Västhamnen i Helsingborgs Hamn på kaj 904. Ann-Catrin Elland från Helsingborgs Hamn var den som skickade in bilden. - Det är underbart! Alla blev så stolta när jag berättade att vi hade vunnit. Givetvis hoppades vi, men vi insåg att det skulle bli svårt. Utöver titeln ”Sveriges snyggaste kran” utsåg även årets uppstickare. Vinnaren där blev Kran 2 i Halmstads Hamn (tillverkad av Halmstad Nya Verkstads AB. Byggd 1922. Togs ur drift 1999). Årets bild stod Oxelösunds Hamn för med kranen Xiao Ping, PK 481 från tillverkaren ZPMC.

Taggar: