CF:s miljöpris till Peter Hanneberg

CF:s miljöpris till Peter Hanneberg Civilingenjörsförbundets miljöpris går i år till reportern, fotografen och författaren Peter Hanneberg. Priset, som är på 50 000 kronor delas ut vid CF:s miljödag den 26 oktober i Malmö. CF:s miljöpris till en person som inom medierna på ett förtjänstfullt sätt skrivit om miljöfrågor, tilldelas i år miljöjournalisten Peter Hanneberg, Nacka, chefredaktör för det internationella miljömagasinet Tomorrow - Global Sustainable Business. Han belönas för sitt dryga 20 år långa engagemang i såväl dagspress som miljötidningar samt för en "enastående dokumentation i bild" av skyddsvärda naturmiljöer. Peter Hanneberg, som ursprungligen kommer från Haparanda, kombinerar enligt juryns prismotivering "engagemang mot miljöförstöringen med beskrivningar i ord och bild av vackra och unika platser på jorden." Ett bra exempel på detta är boken Världsarv - Naturens mästerverk (2000) som bygger på personliga besök i alla de beskrivna världsarven. Hanneberg har arbetat som fri natur- och miljöjournalist parallellt med deltidsanställningar på miljöinriktade tidningar. Bl a har han koncentrerat sig på vattenfrågor, internationell naturvård och turismens miljöeffekter. I sin kombinerade roll som reporter och fotograf har kan kunnat förstärka miljöjournalistiken med en bildmässig dimension. Han har publicerat sig i en lång rad tidningar, såsom Dagens Nyheter, Aftonbladet, Miljöaktuellt, Sveriges Natur, vecko- och månadsmagasin, samt även genom tv-inslag. Hans författarskap omfattar fem egna böcker och medverkan i ytterligare ett femtontal. Tre av Peter Hannebergs böcker har fått WWF:s utmärkelse Årets Pandabok, vilket är rekord. Även hans bok Ekoturism eller Ekoterrorism (1996) väckte stor uppmärksamhet i medierna. Miljöjournalistpriset delas ut vid Civilingenjörsförbundets miljödag fredagen den 26 oktober på högskolan i Malmö. Tema i år är "Hur kan vi förverkliga visionen hållbar utveckling med hjälp av ny teknik". Förutom nämnda pris delas också förbundets övriga miljöstipendier ut. Den totala prissumman är i år på cirka 2,5 miljoner kronor. Foto på miljöpristagaren Peter Hanneberg kan laddas ner kostnadsfritt från CF:s hemsida: www.cf.se . För mer information kontakta: Johan Sittenfeld, priskommitténs sekreterare, telefon: 08-613 82 05 Agneta Wändell, pressekreterare, telefon: 070-630 78 41 Pristagaren Peter Hanneberg nås på telefon: 070-549 67 40 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00280/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00280/bit0001.pdf

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Det är med sina 145 500 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se