Chalmers vann tillbaka Teknik-SM

Chalmers kan efter fyra år åter titulera sig Svenska Mästare i Framtida Teknik. Det står klart efter torsdagskvällens rafflande final i Teknik-SM då Göteborgslaget till slut vann över Uppsala och Umeå.

Trots robotproblem i sista grenen lyckades Chalmeristerna knipa förstaplatsen i årets Teknik-SM. Det var en kamp in i det sista.

– Det känns underbart att vinna och det har verkligen gått i vågor, säger Johan Nohlert, en av de tre i segrarlaget.

– Därför är vårt namn riktigt passande, "Vågmästarna", fyller Hans Lämås i.

Det är femte gången som ett Chalmers-lag lyckas vinna Teknik-SM. Förra gången var 2008, då man delade segern med Uppsala. Dessförinnan 2006, 2002 och 2001.

Här är slutresultatet efter årets final i Teknik-SM:

1. Vågmästarna, Chalmers tekniska högskola (Hans Lämås, Johan Nolert och Henrik Fridén) 138 poäng
  2. inte-utan-physics, Uppsala universitet (Per Dahlbäck, Carl Andersson och Erik Karlsson) 132 poäng
  3. (Per)^3, Umeå universitet (Jonatan Mossegård, Per Wennström och Jonas Burman) 115 poäng

Fri bild på segrarna bifogas (Fr v Henrik Fridén, Hans Lämås och Johan Nohlert. Foto: Jonna Lahdensuo/Sveriges Ingenjörer)

Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets blivande ingenjörer och naturvetare får möjlighet att utmana varandra i framtida teknik. Förra året, 2011, vann Luleå tekniska högskola.

I år deltog mer än 400 studenter från 16 tekniska högskolor och universitet. Tävlingen arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bl a Sandvik, Saab AB och Academic Work. Finalen, som gick av stapeln på Debaser Medis i Stockholm, var en av flera aktiviteter under Teknikdagarna 8-10 maj som Sveriges Ingenjörer arrangerade för att stimulera teknikintresset bland barn och unga.

För mer information och kommentarer:

Hans Lämås, lagledare Chalmers, 073-805 89 24

Per Dahlbäck, lagledare Uppsala, 073-050 23 21¨

Jonatan Mossegård, lagledare Umeå, 070-678 09 98

Lotta Ljungqvist, projektledare, 072-521 10 87

Det är med sina mer än 130 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.