Eldsprutande drake inviger Teknikdagarna i Kungsan

I morgon, tisdag, inviger skolborgarrådet Lotta Edholm i sällskap med bland andra den eldsprutande draken Berta årets Teknikdagar i Kungsträdgården. 2 500 Stockholmselever experimenterar så det ryker i dagarna tre, 14-16 maj.

– I år har vi utökat våra aktiviteter för hela åldersspannet från förskola till gymnasium. Bland annat får årskurs 5-9 bygga sin egen framtidsstad tillsammans med Future City, säger Lotta Ljungqvist, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

– Vi öppnar också Allmänhetens tält där alla får träffa livs levande uppfinnare, meka med skrot och lära sig om svensk teknikhistoria.

– Barn är ju nyfikna och har ett naturligt intresse för naturvetenskap och teknik. Det vill vi ta vara på och det här ett sätt att stimulera deras intresse. Teknikdagarna kan ses som ett komplement till skolbänken och som en handledning för lärarana att arbeta vidare med teknik ”hemma” i klassrummet, säger Lotta Ljungqvist.

Levande uppfinnare och framtidens stad, rök och räknestuga, teknikkollo...
Sammanlagt fem tekniktält står uppställda mitt i Kungsträdgården och innehåller en rad olika aktiviteter. Några hållpunkter:

Tisdag 14 maj

• Invigning kl 12-12:15 Skolborgarrådet Lotta Edholm och Sveriges Ingenjörers förste vice ordförande Ulrika Lindstrand invigningstalar. Kemiläraren Anna Gunnarsson experimenterar med draken Berta.
  • Allmänhetens tält 8:15-20:15. Träffa uppfinnare, testa vad de gör på Teknikkollo och lär dig mer om svensk teknikhistoria.
  • Kemistuga kl 8:30-10, 10:30-12 och 13-14:30. Draken Berta eldar på 4-6-åringar i kemiska experiment.
  • Teknikkollo kl 9-11 och 12:30-14:30. 6-11-åringar bygger om skrot till nya fantasifulla uppfinningar.
  • Future City kl 9-11:30 och 12:30-15. 11-16-åringar bygger framtidens energismarta stad.
  • Räknestuga kl 17-20. Gymnasieelever vässar mattekunskaperna med Mattecentrum inför nationella proven.

Onsdag 15 maj

• Allmänhetens tält 8:15-20:15. Träffa livs levande uppfinnare, testa vad de gör på Teknikkollo och lär dig mer om svensk teknikhistoria.
  • Gymnasiemingel med Tekniksprånget kl 17-20. Hur är det att jobba som ingenjör? Eldsjälar berättar om praktikprogrammet för ungdomar under 21 år.

Torsdag 16 maj

• Allmänhetens tält 8:15-15. Träffa livs levande uppfinnare, testa vad de gör på Teknikkollo och lär dig mer om svensk teknikhistoria.

Teknikdagarna arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Saab AB, Future City, Mattecentrum, IVA, Plast- & Kemiföretagen och Stockholms stad.

Se programmet på teknikdagarna.se och mer på facebook.com/teknikdagarna

För mer information:
Lotta Ljungqvist, projektledare, 072-521 10 87
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina 137 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.