Genial blick för fri ögonstyrning ger Polhemspriset 2015

Tack vare deras blickfångare kan tusentals människor med funktionsnedsättningar använda datorer lika fritt som andra, genom att styra med ögonen. Nu tilldelas John Elvesjö och Mårten Skogö det anrika Polhemspriset av Sveriges Ingenjörer för sin geniala innovation Tobii Eyetracker, som öppnar nya möjligheter för framtiden.

Att ögon ser är inget nytt. Men att en sensor kan se hur ögat rör sig var en upptäckt som lade grunden till en radikal innovation med många applikationer. För sin upptäckt och geniala blickfångare, ögonsensorn Tobii Eyetracker som gör att ögonens rörelser kan styra datorer, tilldelas John Elvesjö och Mårten Skogö årets Polhemspris – Sveriges äldsta och finaste teknikpris.

Priset, en guldmedalj och 250 000 kronor, får de vid den stora Polhemsfesten som Sveriges Ingenjörer arrangerar den 17 november i Winterviken.

Tobiis historia började 1999 då John Elvesjö arbetade med ett projekt för skogsindustrin och fick använda optiska sensorer, en sorts kameror.

– Jag lekte med dem på helgerna och upptäckte att de kunde användas för att spåra en rad olika objekt. Plötsligt insåg jag att de kunde användas för att avgöra vad någon tittar på. Det var en aha-upplevelse, säger John Elvesjö.

Tobii startades två år senare och tillsammas med Mårten Skogö, studiekamrat från KTH, utvecklades den första ögonsensorn, delvis i Johns mammas källare. I dag har företaget 600 anställda i ett tiotal länder.

Tobii Eyetracker ger det möjligt för människor med grava funktionsnedsättningar att använda en dator lika fritt som andra. Företagets ögonstyrda kommunikationsapparater används nu av fler än 10 000 personer, främst i Norden och USA.

Innovationen kan även användas i andra sammanhang, till exempel för att bättre förstå människans beteende eller för att utveckla nya gränssnitt mellan människa och maskin, som i dataspel eller bilar. Bland Tobiis kunder finns nu cirka 1 500 forskningsinstitutioner och 2 000 företag.

Uppfinnarna själva är övertygade om att ögonsensorer kommer att finnas inbyggda i alla datorer i framtiden.

John Elvesjö är född 1977 och har studerat teknisk fysik på KTH. Han är i dag vice vd och teknisk chef på Tobii. Han befinner sig nu i Kalifornien och nås på +1 415 885 9406.

Mårten Skogö är också född 1977 och har studerat teknisk fysik på KTH. Han är i dag forskningschef på Tobii och nås på 0739-24 15 10.

Fria bilder bifogas (Foto: Pernilla Pettersson)

.

Snabbfakta Polhemspriset
Instiftat 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661-1751). Utöver äran består priset av Polhemsmedaljen i guld plus 250 000 kronor.
Utdelas 17 november av Sveriges Ingenjörer för teknisk innovation på hög nivå eller genialisk lösning av ett tekniskt problem. Ska vara uthålligt miljövänlig.
Bland tidigare pristagare märks Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Ove Fernö för rökavvänjningsmedlet Nicorette (1987), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009) Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013) och Hans Björklund för kontroll- och skyddssystem till elnät (2014).

Fylligare fakta, intervjuer, bilder och filmer finns på www.polhemspriset.se

Mårten Skogö, tel 0739-24 15 10 marten.skogo@tobii.com
John Elvesjö, tel +1 415 885 9406 john.elvesjo@tobii.com

Johan Sittenfeld, sekreterare Polhemspriskommittén, 070-653 82 05
Lasse Årling, pressekreterare Sveriges Ingenjörer, 070-329 80 08

Det är med sina 142 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.