Nu måste universiteten förbättra villkoren för forskning och utbildning

Sveriges Ingenjörer välkomnar det 10-åriga perspektivet i regeringens proposition för forskning, innovation och högre utbildning som presenterats idag. Regeringen serverar ett smörgåsbord av möjligheter att stärka svensk forskning – men nu måste universitet och högskolor förbättra arbetsvillkoren för sina forskare och lärare.

Ingenjörerna står för innovationerna som driver samhället framåt. Därför är det med glädje som Sveriges Ingenjörer tar emot beskedet om satsningen på samverkan och nyttiggörande av forskningen.

– Samverkan mellan forskning, utbildning och omgivande samhället är något som vi har framhållit under en längre tid. Vi välkomnar därför regeringens satsningar, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör för Sveriges Ingenjörer.

Men om regeringens ambitioner ska ge resultat måste arbetsvillkoren förbättras på universitet och högskolor. De är inte bara kunskapsproducenter och förmedlare utan också en arbetsplats där det behövs kunniga ingenjörer. I dag väljer alltför ingenjörer bort att arbeta där på grund av otrygga anställningar.

– Det är otillständigt att man som ingenjör och forskare eller lärare inom universitetsvärlden fortfarande måste hanka sig fram på visstidsanställningar tills man är över 40 år. Lärosätena måste nu ta sitt ansvar för en reell förändring, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Hela 32 procent bland forskande och undervisande personal inom teknik på universitet och högskolor är bara visstidsanställda. Det kan jämföras med knappa 3 procent för ingenjörer på andra arbetsplatser.

I ett snabbföränderligt samhälle måste lärosäten vid sidan av grundutbildning även bedriva en mer omfattande utbildning för redan yrkesverksamma, menar Sveriges Ingenjörer. Regeringen bör tydliggöra lärosätenas roll för det livslånga lärandet, men ansvaret för fortbildning borde lärosätena ta. Det är avgörande för forskning och tillväxt i Sverige.

För mer information:
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande, 070-609 12 79
Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina 144 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.