Pressinfo: Ungteknik sätter snurr på city

Ung teknik sätter snurr på city

Nästa vecka invaderar Stockholms skolelever och förskolebarn Kulturhuset och Sergels torg. Sexåringar gör nya uppfinningar av gammalt skrot, heta tonåringar håller huvudet kallt medan de minsta experimenterar så det ryker under Teknikdagarna 6-8 maj.

– Det blir fullt ös. Särskilt på Plattan med över tusen barn på Teknikkollot. Alla platser för föranmälda dit är fullbokade, liksom för draksagorna och Teknik & Kultur i Kulturhuset, säger Elisabeth Arbin, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

Teknikdagarna 6-8 maj består av en rad olika aktiviteter, till exempel:

? Draksagor. 4-6-åringar gör kemiska experiment med draken Berta ? Teknikkollo. 6-10-åringar bygger om gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn till nya uppfinningar. ? Teknik och kultur. 11-18-åringar utmanar varandra på Mindball – håll huvudet kallast! ? Final i Teknik-SM, studentmästerskapet i framtida teknik ? Seminarier, bland annat om att köra elbil på vindkraft – en ren blåsning?

– Barn är nyfikna och har ett naturligt intresse för naturvetenskap och teknik. Vi vill ta vara på intresset och stimulera det ytterligare, säger utvecklingschef Patrik Nilsson på Sveriges Ingenjörer som arrangerar Teknikdagarna i samarbete med bland andra Saab, Sandvik, AkzoNobel, IVA och Vinnova.

Fri bild (flicka med borrmaskin) bifogas detta mail.

För fler bilder och detaljerat program, se www.teknikdagarna.se

För mer information: Elisabeth Arbin, projektledare, 076-145 94 45 Patrik Nilsson, utvecklingschef, 070-653 80 21 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se