Samverkan utvecklar AB Sverige

Öka resurserna till lärosätena för samverkan med näringslivet – integrera det i utvärderingen av både utbildning och forskning – låt externa forskarkollegor granska. Det är några åtgärder som föreslås i en ny rapport av Expertgruppen för kvalitet i samverkan.

– Samverkan mellan näringsliv och akademi är avgörande för utvecklingen av Sverige. Det medför en dubbelriktad kunskapsöverföring som ger större dynamik inom forskningen och underlättar för resultaten att göra nytta i samhället, säger expertgruppens ordförande Dan Brändström som på fredagen presenterade rapporten “Principer för kvalitet i samverkan”.

– Vi hoppas och tror att regeringen tar till sig förslagen inför nästa forskningsproposition, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

Rapporten är ett resultat av att Sveriges Ingenjörer 2013 initierade en utredning om metoder och kriterier för att bedöma lärosätenas samverkan med det omgivande samhället. Förbundet tillsatte en expertgrupp med företrädare för näringslivet och universitetsvärlden. Till ordförande utsågs Dan Brändström, tidigare bland annat vd för Riksbankens Jubileumsfond.

– En av de första slutsatserna vi drog var att både utbildning och forskning måste inkluderas om man ska kunna göra en korrekt bedömning av lärosätenas arbete med samverkan, säger Dan Brändström.

I sin rapport presenterar expertgruppen sex åtgärder för att nå en bättre samverkan:

• Öka resurserna till lärosätena för samverkan
  • Integrera samverkan i utvärderingen av både utbildning och forskning
  • Utforma värderingssystemen så att lärosätenas autonomi ökar
  • Meritera forskare som samverkar
  • Låt externa kollegor granska samverkan
  • Skapa fler mötesplatser mellan akademi och näringsliv/samhälle

– Merparten av forskningen sker på företag. I dag arbetar 15 000 ingenjörer med forskningsfrågor; 5 000 på universitet och högskolor, 10 000 inom näringslivet. Utan väl fungerande samverkan går AB Sverige miste om kunskap, innovationer, arbetstillfällen och utveckling, säger Peter Larsson.

OBS! Rapporten ”Principer för kvalitet i samverkan” (pdf) plus en kortversion av rapporten bifogas (pdf)

Dan Brändström, ordförande Expertgruppen för kvalitet i samverkan, 070-648 47 50
Peter Larsson, samhällspolitisk direktör Sveriges Ingenjörer, 070-339 02 52
Laila Abdallah, utredare Sveriges Ingenjörer, 076-777 04 36
Lasse Årling, pressekreterare Sveriges Ingenjörer, 070-329 80 08

Det är med sina 139 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.

Citat

- Samverkan mellan näringslivoch akademi är avgörande för utvecklingen av Sverige.
Dan Brändström, ordförande Expertgruppen för kvalitet i samverkan