Stärk Scanias utveckling i Sverige!

Scanias forskning och utveckling måste även fortsättningsvis bedrivas på ett framgångsrikt sätt i Sverige. Det framhåller Sveriges Ingenjörer med anledning av att Volkswagen offentliggjort sitt bud på återstående aktier i Scania.

– Vi förutsätter att den oberoende kommittén kommer att göra en noggrann utvärdering av budet. I det måste ingå förutsättningar för långsiktig industriell utveckling av Scania och att den framgångsrika affärsmodellen kan vidareutvecklas. I det ingår att forskning och utveckling även fortsättningsvis kan bedrivas på ett framgångsrikt sätt, säger Sveriges Ingenjörers samhällspolitiska direktör Peter Larsson.

– Vi utgår också ifrån att kommittén kommer att värdera att förutsättningarna för personalen vid Scania är tillräckligt goda så att spetskompetens kan behållas och att de anställda har goda utvecklingsvillkor.

– Vi förutsätter vidare att även regeringen värderar den nya situationen och är beredd att förstärka sitt engagemang i hur fordonsindustrins fortsatta utvecklingsvillkor kan säkras i Sverige.

För mer information:
Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

Det är med sina 139 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.