Unga uppfinner i Kungsan

De experimentar så det ryker och gör nya uppfinningar av gammalt skrot. De räknar med mera än bråk, bygger framtidens stad och utmanar politikerna. 2 500 barn och unga kommer till Kungsträdgården nästa vecka, när Sveriges Ingenjörer för sjunde året i följd arrangerar Teknikdagarna för Stockholms skolelever 13-15 maj.

– Barn är nyfikna på världen runt omkring dem, helst vill de själva upptäcka och förstå hur saker fungerar och inte bara ta till sig teoretiska beskrivningar. Detta grundläggande teknikintresse vill vi uppmuntra. På Teknikdagarna får barn och ungdomar utlopp för sin kreativitet och skaparlusta i olika aktiviteter anpassade till åldersgrupperna, säger Lotta Ljungqvist, projektledare på Sveriges Ingenjörer.

– Det är ju valår i år, därför har vi även en skoldebatt där barnen för en gångs skull får ställa frågorna och politikerna ge svaren.

– Nytt för i år är också att förbipasserande får använda sina tekniska färdigheter.

Teknikdagarna 13-15 maj innehåller en rad aktiviteter, bland annat:

• Kemistuga. 4-6-åringar experimenterar med eldsprutande draken Berta
  • Teknikkollo. 6-10-åringar plockar isär gamla radioapparater, dammsugare och strykjärn och gör nya oväntade uppfinningar
  • Future City. 11-16-åringar bygger framtidens stad
  • Räknestuga. Gymnasieelever vässar mattekunskaperna med Mattecentrum inför nationella proven
  • Seminarium. Högskolestudenter och -lärare om tekniken som förbättrar pedagogiken
  • Debatt om skolan. Barnen frågar – riksdagspolitiker svarar

Teknikdagarna arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Future City, IKEM, Mattecentrum, IVA, Tekniksprånget och Tekniska museet. Se hela programmet på sverigesingenjorer.se/teknikdagarna.

Fri bild (Flicka med borrmaskin) bifogas.

Lotta Ljungqvist, projektledare, 072-521 10 87

Det är med sina 139 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.