Uppsägning av fackliga förtroendemän strider mot lagen

Uppsägning av fackliga förtroendemän strider mot lagen Det är djupt olyckligt att företaget Flextronics inte följer turordningen i Lagen om anställningsskydd. Detta säger Civilingenjörsförbundets förbundsstyrelse i ett uttalande. CF ser också mycket allvarligt på att Flextronics säger upp flera av de fackliga förtroendemännen i strid med LAS. Företaget Flextronics i Västerås har under hösten sagt upp ett drygt tjugotal medarbetare i strid med Lagen om anställningsskydd, LAS. Ett anmärkningsvärt stort antal fackliga förtroendemän för bland annat CF finns bland de uppsagda. -Vi ser mycket allvarligt på att Flextronics säger upp så många av de fackliga förtroendemännen, säger CF:s förbundsdirektör Jöran Tjernell. De lokala förtroendemännen tar genom sitt engagemang ett stort ansvar för medlemmarna och är en förutsättning för att bland de anställda kunna förankra förändringar i verksamheten. - Man förstår att ingen vågar jobba fackligt i företag som agerar på detta sätt, fortsätter Jöran Tjernell. -Det kommer med tanke på Flextronics agerande för närvarande att bli svårt att rekommendera medlemmar att söka jobb på Flextronics, säger CF:s vice förbundsordförande Bertil Nordqvist. LAS innebär att de som har lång anställningstid och tillräckliga kvalifikationer har ett starkare skydd än de som har kortare anställningstid och saknar kvalifikationer för de arbeten som finns kvar på företaget. Svagheten i LAS är att sanktionerna mot dem som bryter mot LAS är ganska milda och att varje individ själv måste driva frågan till arbetsdomstolen. För mer information kontakta: Bertil Nordqvist, vice förbundsordförande, telefon: 021-32 53 74 Jöran Tjernell, förbundsdirektör, telefon: 08-613 81 65, 070-630 33 56 Agneta Wändell, pressekreterare, telefon: 08-613 80 60, 070-630 78 41 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00450/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00450/bit0002.pdf

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Det är med sina 145 500 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se