Välkommen till Idélandet i Sundsvall

Om innovationer, Västernorrlands framtid och high tech inom trä

Genom att använda stamceller kommer vi att kunna odla och designa träd för en mängd olika användningsområden. Vi skulle kunna ha byggmaterial med bibehållen fotosyntes som kan användas för att förbättra luft eller till och med ge energi som vi kan använda i hushållet.

Idén kommer från en av arbetsgrupperna i Idélandet Sverige, Sveriges Ingenjörers satsning för att lyfta innovation, regional utveckling och ingenjörernas betydelse. Idélandet är en innovationsresa i Sverige och på varje plats samverkar Sveriges Ingenjörer med regionala företrädare för politik, näringsliv och högskola för att ge en grupp ingenjörer utmaningar.

I Sundsvallsregionen finns storföretaget SCA, Mittuniversitet, en inkubator för växande företag, kreativa ingenjörer och inte minst möjligheten att skapa en världsledande innovationsmiljö med utgångspunkt i skog och trä. Här har nu 15 ingenjörer och ingenjörsstudenter från regionen sökt nya sätt att använda trä.

Den 19 maj presenterar arbetsgrupperna sina svar på utmaningen och därefter följer diskussion om innovation, trä och Västernorrlands konkurrenskraft med:

• Anders Söderholm, rektor Mittuniversitetet
  • Viveca Norberg, samhällsplanerare Sundsvalls kommun
  • Magnus Viström, innovationschef SCA Forest Products
  • Oliver Dogo, vd Handelskammaren Mittsverige

Moderator: Karin Klingenstierna

Tid: Torsdag 19 maj kl 17:00
Plats: Stadshuset, Stora Torget, Sundsvall

Fri idébild bifogas (illustratör: Kajsa Nilsson)

Mer information om Idélandet finns på www.idelandet.se

Kontaktpersoner:
Peter Kjällkvist, pressansvarig, 070-847 12 72 peter.kjallkvist@sverigesingenjorer.se
Simon Lefvert, projektledare, 070-745 66 67 simon.lefvert@sverigesingenjorer.se

Det är med sina 144 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.