Välkommen till Idélandet Sverige i Skåne

Ingenjörer är problemlösare som kan lösa utmaningar som samhället står inför. I Skåne ska Sveriges Ingenjörer fokusera på snabbt växande städer i flyktinginvandringens spår, stigande vattennivåer i ett förändrat klimat och nydanande belysning som gynnar människan. Välkommen till Idélandet Sverige i Malmö på torsdag, den 26 november!

Sveriges Ingenjörer reser under två år genom Sverige för att få fram de bästa idéerna från de vassaste ingenjörerna runt om i landet. Syftet är att lyfta fram teknikens och ingenjörernas förmåga att bidra till regional utveckling. Sveriges Ingenjörer presenterar förslag framtagna i en innovativ process som vi kallar Tänktank, där våra medlemmar under två dagar får ta fram nya lösningar på samhällsutmaningar.

I Skåne är Tänktankens uppdrag att finna lösningar inom tre områden.

1)       Vilka förändringar måste ske i städer när befolkningen snabbt växer i flyktinginvandringens spår? Här behandlas både bostäder och infrastuktur.
2)       Hur vi möter det ökade hotet från vattennivåhöjningar, kusterosion och översvämningar till följd av klimatförändringarna?
3)       Hur vi ska utveckla ljussättningen i staden för att få positiva effekter på människor?

Ingenjörerna som deltagit i Tänktanken presenterar sina idéer inför en panel, som består av:

• Mats Ekstrand, ordförande Innovation Skåne
  • Pia Kinhult, ordförande ESS
  • Ola Möller kommunalråd Helsingborg
  • Philip Stankovski, vd Auranest
  • Pernilla Ström, småföretagare och styrelseproffs

Tid : Torsdag 26 november kl 16:00-17:30, följs av mingel
Plats : Sankt Gertrud konferens, Östergatan 7B i Malmö.
OBS ! Möjlighet för press att möta ingenjörerna som deltagit i Tänktanken ges kl 15:00-15:30.

Mer information om Idélandet Sverige finns här

Simon Lefvert, pressansvarig, 070-745 66 67 simon.lefvert@sverigesingenjorer.se

Det är med sina 142 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco.

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Det är med sina 145 500 medlemmar det största förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se