Sjöfartsmuseet i Göteborg får Jerry Bergströms Stipendium

Jerry Bergströms Stipendium går våren 2009 till Sjöfartsmuseet Akvariet och dess informatör och marknadsförare Marie Wettmark. Genom stipendiet kan organisationen fortsätta sitt ambitiösa förnyelsearbete och satsa på kommunikation.

– Det känns fantastiskt att ha fått det här stipendiet. Dels är det ett erkännande av det arbete jag utfört, dels är det väldigt roligt för museet eftersom kommunikation är en viktig del av det förnyelsearbete vi genomför nu, säger Marie Wettmark, informatör och marknadsförare på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg.

Museet berättar om svensk sjöfartshistoria, vatten, miljö och marina arter och grundades redan 1913. Stipendiejuryns motivering lyder:
<i>”Hav, sjöfart, hamn och varv är de marint anknutna hörnpelare som drivit och stöttat samhällsutvecklingen i Göteborg. Delar av dessa näringar har genomgått omfattande och ibland dramatiska förändringar. Det industriella, ekonomiska, sociala och kulturella arvet består som en viktig plattform för Göteborgs och den västsvenska regionens fortsatta utveckling.
Sjöfartsmuseet bär i det sammanhanget ett stort och betydelsefullt ansvar.
Sjöfartsmuseets förnyelseprogram som antogs 2007 innebär att verksamheten är inne i en stark utvecklingsfas. Museiledningen har därför utvecklat en ny tjänst för information och marknadsföring som ger viktiga hävstångseffekter. ”</i>

Stipendiet instiftades 2008 till minne av Jerry Bergström, legendarisk företagare inom information/Public Relations, för informatörer inom kultur- och utbildningsinstitutioner.

Stipendiet består av två delar:
• Ett personligt stipendium i form av kompetensutveckling för informatören
• Seminarium för ledningen om information och kommunikation, som formas efter institutionens behov.

Stipendiet delas ut vår och höst och fonden förvaltas och administreras av Sveriges Informationsförening. Stipendiet har tidigare tilldelats Svenska Barnboksinstitutet.