Pris tilldelas kvartersdoktorn av Distriktsläkarföremingen

PRESSMEDDELANDE

Pris tilldelas kvartersdoktorn Svenska Distriktsläkarföreningens styrelse har beslutat att inrätta ett hederspris Årets allmän- läkarvän. Mottagare ska var en person som genom sitt agerande och renommé stärker bilden av svensk primärvård och distriktsläkare.

Det nyinrättade priset tillfaller Magnus Eriksson på SöderDoktorn med följande motivering:

"Magnus har i dokumentärserien Kvartersdoktorn visat hur bra primärvård kan bedrivas. Av den massiva uppmärksamhet serien fått är de flesta kommentarer väldigt positiva, både från sjukhuskollegor, personal på vårdcentraler, patienter och deras anhöriga. Det riktigt fina är att serien speglar hur Magnus verkligen är, det är inget skådespeleri. Många av oss upplever att programmet skapat ny respekt för allmänmedicin både hos allmänheten och hos kollegor inom slutenvården, och gett vårdcentralen något av en upprättelse.

Utöver patientarbetet arbetar Magnus ständigt med att lyfta frågor kring framtidens primärvård och är en stark motivationskälla för oss yngre kollegor. Han är en inspirerande förebild för ST-läkare liksom för många kandidater och AT-läkare vilket leder till att fler väljer allmänmedicin som specialitet".

Priset kommer att delas ut vid Distriktsläkarföreningens fullmäktigemöte, fredagen den 8 april kl 11.00 i Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57 i Stockholm.

För ytterligare information kontakta Ove Andersson, ordförande i Distriktsläkarföreningen, mobil 070-567 91 89.