Leksaksbranschen samlad i ny organisation

Leksaksbranschen samlad i ny organisation

Detaljister och leverantörer har slagit sig samman i syfte att stärka och utveckla branschen. I går bildades Föreningen Leksaksbranschen genom en fusion mellan Sveriges Leksakshandlares Riksförbund och Swedish Toy Association.

Till ordförande för den nya organisationen valdes Magnus Stuart som menar att det är många fördelar med att samla hela branschen, att inte längre ha uppdelningar mellan detaljister och leverantörer.

- Vi får nu en kraftfull organisation som kan jobba för branschens viktiga frågor samtidigt som vi får en bred kontaktyta gentemot myndigheter, andra organisationer och medier. Det är ett stort steg vi tagit och jag är speciellt glad över att vi förberett sammanslagningen så grundligt.

- Den gamla uppdelningen handlare och leverantörer är inte längre relevant. Vi jobbar i samma bransch, har samma mål och ofta samma partners. Som en enda enhet får vi större kraft bakom våra synpunkter och uttalanden, säger Lena Hedö, vd i Sveriges Leksakshandlares Riksförbund och chefredaktör för tidningen Svensk Leksaksrevy som blir Föreningen Leksaksbranschens gemensamma organ.

Klas Elm, vd i Swedish Toy Association, är övertygad om att de viktiga säkerhetsfrågorna får ännu större fokus i och med bildandet av Leksaksbranschen.

- Branschen vill leverera säkra, giftfria, miljömässigt och etiskt producerade leksaker. Genom vår nya organisation blir vi ännu bättre på att hjälpa branschens alla aktörer att ta ansvar.

För mer information kontakta: Magnus Stuart, 070-49 303 25, magnus@magtoys.se Lena Hedö, 08-505 970 51, lena.hedo@leksakshandlarna.se Klas Elm, 08-508 938 18, elm@branschbolaget.se

Fakta om leksaksbranschen ? Leksaksbranschen i Sverige omsätter 3 760 MSEK på klassiska leksaker.
? Försäljningsutvecklingen har varit positiv sedan 2005 med ökningar på drygt 5 procent årligen.
? Leksaksbranschen är den bransch som har den allra största koncentrationen av försäljning i julhandeln; Över 40 procent av årsomsättningen sker i julhandeln (42 procent oktober – december 2009 och 25 procent i december enligt SCB). ? Leksaksfackhandeln har 62 procent av marknaden, varuhus/stormarknader16 procent och internet/postorder 3 procent. Resten ligger på övriga kanaler, där Gekås har en betydande andel. Internetförsäljningen är den som ökar mest under 2010.
? Snittköpet (värdet) per inköpstillfälle har ökat, det är det som driver marknaden framåt. Man köper dock inte fler leksaker utan satsar mer på leksaker med högt lekvärde och av bättre kvalitet.
Faktauppgifterna kommer från marknadsundersökningsföretaget GfK och avser 2009 om inget annat anges.

Taggar: