Pressmeddelande: Årets Leksak är utsedd!

Gruvligt kul med Årets Leksak!

Årets Leksak heter LEGO Power Miners. Juryn tilltalades särskilt av att man vid sidan av den vanliga legofunktionen uppmuntrar barnen att själva vidareutveckla historien.
I och med detta så är Lego vinnare för sjunde gången sedan priset instiftades 1961.

LEGO Power Miners är bolagets stora nyhet detta år och temat har tagits emot mycket positivt. Till detta finns flera skäl, inte minst de roliga funktionerna, de tilldragande färgerna, de coola monstren och så själva historien.

- Det är en stor ära för Lego Sverige att vinna Årets Leksak 2009 med Power Miners och ett starkt erkännande från juryn på att Lego Group skapat en nyhet inom ett tisdlöst koncept, säger Sverigechefen på Lego Esben Stark Jörgensen.

- Power Miners har också lyckats med att få ett snabbt kommersiellt genomslag och svarar redan för över tio procent av Lego försäljningen ut ur butik – cirka 1,5 procent av den totala traditionella leksaksmarknaden i Sverige. Detta starka genomslag bygger på en kombination av ett attraktivt produktkoncept, en stor nyskapande marknadsföringskampanj samt starka exponeringar och tävlingar i butik, fortsätter Esben Stark Jörgensen och förmedlar några citat från svenska barn:

- När jag leker med Power Miners känner jag mig som en riktig gruvarbetare. (August 5 år) - Jag kan bygga och göra om sakerna med egen fantasi.(Adam 5 år) - Jag blev överlycklig när jag såg Power Miners. En dröm blev sann. (Isac 10 år) - Maskinerna är snygga, monstren är stygga och med dom vill jag bygga. (Gustaf 7 år) - Man får bygga och konstruera, när man är färdig vill man mera. (Isak 6 år) - Stora maskiner, kristaller och dynamit gör Power Miners till min favorit. (Daniel 8 år) - En snygg korsning mellan monster och maskin. (Katja 6 år) - De är fulla med fantasi och action. (Yacine 7 år) - Coolt grön/oranga maskiner med totalt möljröj. (Linus 8 år)

Årets Leksak är en tävling med anor. Sedan 1961 har Sveriges Leksakshandlares Riksförbund utsett vinnaren. För att kunna delta måste man ha en produkt av god kvalitet som samtidigt har ett högt lekvärde och gärna kan utvecklas eller kombineras med andra leksaker. Den ska också vara en nyhet eller ha skapat ett nyväckt intresse. Självklart ska den också uppfylla de krav och normer som finns på säkerhet och tillverkning.

Juryn har en bred förankring i branschen och har i år bestått av Martin Svensson från Lekhuset i Norrköping, Magnus Christansson från Lekstugan i Visby, Thomas Westerdahl från Barnens Hus i Söderhamn, Christina Dahlström från Lekia i Sickla, Torsten Liljeberg från Liten blir stor i Örebro samt Lena Hedö, vd i Sveriges Leksakshandlares Riksförbund.

För ytterligare information: Lena Hedö, vd Sveriges Leksakshandlares Riksförbund, 08-505 970 51, 070-590 77 33, lena.hedo@leksakshandlarna.se, www.leksakshandlarna.se Esben Stark Jörgensen, Sverigechef Lego, 070-28 14 44, seEsStJo@LEGO.com