Fler ska börja köra motorcykel

Sveriges MotorCyklister, SMC, och Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, Svemo, gör en gemensam kraftsamling för att fler ungdomar ska få möjlighet att köra MC och lockas till att börja med MC-sport. Rekryteringsprojektet har fått namnet ”Start2Ride Junior”.

Sedan tre år tillbaka finns projektet ” Start2Ride ” som är ett samarbete mellan trafikskolor, bransch och SMC. Hundratals intresserade har hittills fått chansen att prova att köra motorcykel, under handledning av erfarna trafiklärare. I år hålls ett stort Start2Ride-arrangemang Gillinge Trafikövningsplats i augusti, men under våren och sommaren ordnar SMC:s distrikt lokala Start2Ride runt om i landet.

- Vi vet att många går och funderar på det här med att ta MC-körkort men kommer inte riktigt till skott. Därför ordnar vi ”Start2Ride-dagar” då man får låna all utrustning och testa att köra MC. Då ser de att det inte alls är så krångligt. Vi vill att fler ska upptäcka glädjen i att köra motorcykel, säger Jesper Christensen, generalsekreterare i Sveriges MotorCyklister.

Nytt får i år är ” Start2Ride Junior ” som ska locka fler unga in i MC-världen.

- Det här är en gemensam satsning för ungdomar. Vi vill genom projektet ge fler barn mellan 6-16 år möjlighet att prova på att köra MC och börja med MC-sport. Det är en sport för alla, oavsett bakgrund eller kön, säger Therese Hammarberg, projektledare och sektionsledamot Svemo.

Sex stycken Honda CBR125R Repsol har köpts in i ett första steg. Finansiering har skett genom Svemo och SMC. Klubbar som är medlemmar i Svemo och SMC kan sedan anmäla intresse för att hyra utrustning för att genomföra egna prova-på-dagar för att hitta nya utövare. ”Start2Ride Junior” startas upp under 2015 och ska vidareutvecklas under de kommande åren.

Målsättningarna med ”Start2Ride Junior” är:

•          Att få fler unga som vill ta MC-kort

•          Att få fler unga inom MC-sport

•          Att öka medvetenheten om MC som ett bra miljöval jämfört med bil

•          Att få en jämnare könsfördelning för MC-kort och i MC-sporten

Intresserade klubbar kan ansöka om datum och hyra utrustning och koncept för att genomföra en ”Start2Ride Junior-dag” genom att kontakta Svemo Roadracingsektion: roadracing@svemo.se

Läs mer på www.svmc.se

För ytterligare information, kontakta:

Jesper Christensen, generalsekreterare Sveriges MotorCyklister
jesper.christensen@svmc.se

Stefan Lang, Kommunikationsansvarig Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet
stefan.lang@svemo.se

Therese Hammarberg
Svemo Roadracingsektion
therese.hammarberg@svemo.se

Sveriges MotorCyklister, SMC, är en intresseorganisation för motorcyklister. SMC har omkring 71 000 medlemmar.
SMC:s viktigaste arbetsområden är trafiksäkerhet, turism, försäkringar, konsumentfrågor, fortbildning, opinionsbildning och information.

Taggar:

Om oss

SMC, Sveriges MotorCyklister, är en intresseorganisation för motorcyklister. SMC har omkring 70.000 medlemmar. SMC:s viktigaste arbetsområden är trafiksäkerhet, turism, försäkringar, konsumentfrågor, opinionsbildning, information och internationellt arbete.