Rekordstor donation till Skadefonden!

Report this content

Västeråsklubben Bågen MC har denna vecka satt in 117 810 kronor på Sveriges MotorCyklisters Skadefond. Det är pengar som samlats in under den årliga MC-touringen Västmanland Runt. Det är en rekordhög summa som oavkortat kommer skadade motorcyklister till godo!

Bågen MC har arrangerat Västmanland Runt varje år sedan 1995. Varje ekipage har betalat 50 kronor vid starten och de insamlade medlen har tidigare skänkts till Alfta Rehab. På senare år har Bågen MC börjat ifrågasätta varför pengarna ska doneras till ett företag som inte specifikt behandlar trafikskadade motorcyklister. Pengarna som funnits på ett klientmedelskonto har MC-klubben nu beslutat att ta tillbaka och överföra till Riksorganisationen Sveriges MotorCyklisters, skadefond. Totalt handlade det om 117 810 kronor som i början av veckan sattes in på SMC:s Skadefond!

SMC:s fond för skadade MC-förare är en fond där SMC-medlemmar som skadats i MC-olyckor kan söka bidrag till vård och rehabilitering. Fonden har byggts upp sedan 1993 genom bidrag från SMC, enskilda personer, distriktsorganisationer, SMC-klubbar, överskott från olika evenemang och i samband med dödsfall. Sedan 1996 har 778 000 kronor utbetalts från Skadefonden till skadade motorcyklister.

- 117 810 kronor är en rekordhög donation till SMC:s skadefond, säger SMC:s  överraskade generalsekreterare Jesper Christensen. Det är medel som kan göra livet lättare för ett antal skadade motorcyklister som söker bidrag ur fonden till insatser som inte ersätts av samhället eller egna försäkringar. Det kan handla om allt från att bygga om motorcykeln för att kunna köra trots ett funktionshinder till hjälpmedel och behandling för snabbare rehabilitering, fortsätter Christensen.

- Bågen MC är en klubb för motorcyklister. Självklart vill vi att pengarna ska användas till motorcyklister som råkat ut för en olycka. Att välja SMC:s skadefond var därför ett enkelt val för oss säger Tor Berg, ordförande i Bågen MC.

Jesper Christensen, generalsekreterare SMC, 070-557 75 00
Tor Berg, ordförande Bågen MC, 070-632 15 28

Sveriges MotorCyklister är en intresseorganisation för alla motorcyklister som åker på
landsväg. SMC har omkring 67 000 medlemmar. SMC:s viktigaste arbetsområden är