Stort sug efter resor på motorcykel!

Inför 2019 erbjuder SMC Travel 26 resor i Sverige, Norge, Europa, USA och Nya Zeeland. När bokningen öppnade 10 december sålde tio resor slut redan första dagen vilket visar att intresset för att köra motorcykel i grupp bara ökar. Sveriges MotorCyklister, SMC, startade 2001 resebyrån SMC Travel AB under mottot ”Av motorcyklister för motorcyklister”. Antalet resor och deltagare har sedan dess ökat för varje år. Utöver SMC Travel finns numera ett 20-tal företag i Sverige som arrangerar resor på MC.

Att resa med motorcykel är fantastiskt. Många MC-ägare gör kortare och längre resor varje år i när och fjärran. Under vintrarna arrangeras GPS-kurser runt om i landet för att utbilda MC-förare i ny teknik som gör att man hittar de allra bästa MC-vägarna.  Samtidigt efterfrågar allt fler MC-förare arrangerade MC-resor. Genom att köpa en färdig resa slipper man planera resrutter, boka hotell och färjor. Man behöver inte söka efter härliga MC-vägar – det har arrangören redan gjort. På SMC:s resor får man tips och hjälp av erfarna guider som visar det bästa på den resan man väljer.

• När SMC började reseverksamheten var vi ensamma och vår avsikt var att motivera fler motorcyklister att upptäcka glädjen med att resa på motorcykel. Vi har bidragit till att starta en ny bransch. Nu finns över 20 bolag som säljer MC-resor, säger Jesper Christensen, SMC:s generalsekretare.

• SMC Travel arrangerar resor i Sverige, Norden, Europa, USA och Nya Zeeland. Det finns resor som passar förare som aldrig kört utomlands på MC tidigare och de som vill köra i skogen eller på andra sidan jordklotet. Det finns resor för både stora och små plånböcker och även en resa för motorcyklister under 35 år. Intresset för ungdomsresan är stort, resan sålde slut på en halvtimme, säger Maria Nordqvist, ansvarig för SMC Travel AB.

En svensk motorcyklist kör i genomsnitt 200 mil per år enligt Bilprovningens statistik. Samtidigt visar undersökningar att SMC-medlemmarna kör omkring 600 mil årligen. Enligt SMC:s beräkningar kör medlemmarna cirka 80 procent av alla MC-mil i landet.

• SMC:s och andra arrangörers reseverksamhet är inte bara en härlig upplevelse för deltagarna, den är bra för hela MC-branschen. Ett ökat resande gör att motorcyklister kör mer MC, de byter motorcykel oftare, de köper delar, däck, service, tillbehör och kläder i betydligt större omfattning än de som mest förvarar en motorcykel i garaget, säger Niklas Kristoffersson, VD för McRF. Moped & Motorcykelbranschens Riksförbund.

Att resa i grupp på olika typer av vägar i andra länder kräver goda körkunskaper och guider som kan hantera alla situationer som kan uppstå. SMC Travel har 30 guider som fortbildas årligen för att kunna genomföra resorna på ett säkert sätt. Alla deltagare är välkomna till SMC:s kurser innan avresan för att få en maximal körupplevelse. Det finns även resor där körteknik ingår i resans innehåll.

• Att åka med på en arrangerad gruppresa ger mängder av upplevelser. Men, utöver dessa får man MC-vänner för livet, avslutar Maria Nordqvist.

Maria Nordqvist, ansvarig SMC Travel AB, 070-5383938
Jesper Christensen, generalsekreterare SMC, 070-557 75 00

Sveriges MotorCyklister är en intresseorganisation för alla motorcyklister som kör på landsväg. SMC har närmare 70.000 medlemmar. Våra viktigaste arbetsområden är trafiksäkerhet, information, turism, försäkringar, konsumentfrågor och opinionsbildning. SMC Travel AB är ett helägt dotterbolag till SMC.   www.svmc.se

- Att åka med på en arrangerad gruppresa ger mängder av upplevelser. Men, utöver dessa får man MC-vänner för livet!