SPF kommenterar SvDs granskning: "Pensionssystemet håller inte - det är dags för en rejäl reform"

Report this content

SvDs granskning idag av de framtida pensionsnivåerna visar att många blivande pensionärer, trots ett helt livs arbete, kommer att få pensioner som inte är mycket högre än garantipensionen. Det är inte rimligt.

-          När det nya pensionssystemet infördes sades att det skulle ge ekonomisk trygghet för pensionärerna, med ett tydligt samband mellan arbetsinkomster och pension. SvDs granskning visar att så inte är fallet. Pensionsnivåerna i Sverige är låga i jämförelse med andra länder som har liknande förutsättningar. Svenskarna jobbar dessutom längst i Europa men det märks inte i pensionskuvertet. Vi måste få till en ordentlig förändring av pensionssystemet. Det kan inte vara så att man arbetar ett helt liv och sen får en pension som ligger kring EU:s gräns för risk för fattigdom för äldre, säger SPFs ordförande Christina Rogestam.

-          Pensionsavgiften i Sverige är förhållandevis låg, en höjning av den skulle kunna förbättra pensionsnivåerna för dagens och framtidens pensionärer. Det är inte rimligt att en pensionär efter många yrkesår får en pension som ligger runt EU:s gräns för risk för fattigdom. Det är uppenbart att pensionssystemet inte håller, det är dags för en rejäl reform av pensionssystemet, inte bara småjusteringar av detaljer, avslutar Christina Rogestam, ordförande för SPF.

För mer information kontakta: Stina Nordström, kommunikationschef, 0733-13 32 82 eller Anna Eriksson, pressekreterare, 0706-606 993

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 210 500 ex.

SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

Taggar: