SPFs Pensionärsskattekalkylator blir mobil-app efter succé på nätet

Report this content

På mindre än en månad har över 22.000 uträkningar gjorts i Pensionärsskattekalkylatorn, sajten som Sveriges Pensionärsförbund, SPF, skapat för att var och en ska kunna räkna ut hur mycket mer skatt pensionärer betalar än löntagare med samma inkomst. Efter succén på nätet går SPF nu vidare och lanserar Pensionärs­skatte­kalkylatorn som mobil-app. SPF erbjuder dessutom partiledarna att bli de första att testa appen.

På kort tid har www.pensionärsskatekalkylatorn.se blivit en succé. I kalkylatorn fyller man i sin inkomst och hemkommun och beräknar skatten för en löntagare respektive en pensionär.

– Jag visste att upprördheten över pensionärsskatten var stor bland landets snart två miljoner seniorer. Det stora intresset för kalkylatorn är mycket glädjande, men irritationen lär inte minska när pensionärerna nu får ett kvitto på hur mycket extra skatt de betalar. Med hjälp av appen kan seniorer enkelt ta med Pensionärsskattekalkylatorn i vardagssamtalen. Jag ser framemot att äldre väljare går in i valstugorna i valrörelsen och ber politikerna beräkna sin egen pensionärsskatt i appen, säger Karl Erik Olsson ordförande för SPF.

SPF erbjuder partiledarna att bli de första att testa den nya Pensionärsskattekalkylator-appen.

– Trots att pensionärerna är den största väljargruppen, mer än var fjärde väljare är senior, så är inte partierna intresserade av att lyfta pensionsfrågorna. Fler än 8 av 10 äldre vill avskaffa pensionärsskatten. Jag erbjuder nu partiledarna att testa Pensionärsskattekalkylator-appen och beräkna vad de hade betalat i pensionärs­skatt om de varit pensionärer. Jag vet att partiledarna har lite tid, men jag kan ta med appen på min telefon och ta ett möte med dem där det passar, avslutar Karl Erik Olsson.

För mer information kontakta: Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59, Stina Nordström, kommunikationschef, 0733-13 32 82 eller Anna Eriksson, pressekreterare, 0706-606 993.

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 210 500 ex.

SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta

Taggar: