Nominering pågår till stort psykologpris

Sveriges Psykologförbund tar över Stora Psykologpriset med Pearson assessment som huvudsponsor. Priset som är på 50 000 delas ut vid en ceremoni på Berns salonger i Stockholm den 7 oktober 2014. Nominering pågår fram till sista april.

Från 1 mars startade möjligheten att nominera psykologer som gjort särskilda insatser inom psykologins områden. Stora Psykologpriset vill fokusera på psykologer och verksamheter som i särskilt hög grad visar hur praktisk tillämpning av psykologisk kunskap kan komma människor till del och förbättra människors livskvalitet. Sveriges Psykologförbund tog nyligen över Stora Psykologpriset efter Pearson Assessment, som tillsammans med Psykologförbundet ansvarat för priset mellan 2009-2013. Tidigare pristagare är bland annat Åsa Landberg, psykolog på Rädda Barnen, Eva Håkansson  katastrofpsykologisk expert och Malin Alfvén,  barn- och föräldrapsykolog.

– Det är viktigt att priset delas ut även i fortsättningen, säger förbundsordförande Anders Wahlberg. Stora Psykologpriset är ett betydelsefullt pris som sätter fokus på psykologer som har gjort särskilda insatser inom psykologins områden och vi har märkt att det finns ett stort intresse för priset.

Förutom Anders Wahlberg består juryn, med undantag för Catharina Mabon Tomic, vd Pearson Assessment som varit i juryn sedan start 2009, av nya medlemmar: Gunn Johansson, psykolog, forskare och hedersledamot i Psykologförbundet, Jenny Klefbom, psykolog och författare och Jonas Mosskin, psykolog.

Nominering pågår fram till sista april och vem som helst kan nominera.

Priset som är på 50 000 delas ut vid en ceremoni på Berns salonger i Stockholm den 7 oktober 2014. Läs mer på Stora Psykologprisets hemsida.

Sveriges Psykologförbund är fackförbundet för legitimerade psykologer, forskare inom psykologi och psykologstuderande. Förbundet har 10 700 medlemmar och tillhör Saco.mer info finns på www.psykologforbundet.se och www.facebook.com/psykologforbundet

Citat

– Det är viktigt att priset delas ut även i fortsättningen. Stora Psykologpriset är ett betydelsefullt pris som sätter fokus på psykologer som har gjort särskilda insatser inom psykologins områden och vi har märkt att det finns ett stort intresse för priset.
Anders Wahlberg, förbundsordförande