SVT och Sveriges Radio lämnar in protestbrev till Azerbajdzjans ambassadör

Report this content

SVT och Sveriges Radio kräver i brev till Azerbajdzjans ambassadör i Stockholm att journalisten Khadija Ismayilova, som greps i Baku den 5 december, omedelbart friges. Khadija Ismayilova hade ett pågående samarbete med de svenska public service-bolagen när hon greps.

SVT:s tillträdande vd Hanna Stjärne. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin. Sveriges Radios vd Cilla Benkö. Foto: Björn Dalin

”Vi ser mycket allvarligt på gripandet och kräver att regeringen i Azerbajdzjan respekterar pressfriheten och omedelbart friger henne”. Så skriver Sveriges Radios vd Cilla Benkö och SVT:s tillträdande vd Hanna Stjärne, tillsammans med Robert Olsson, programdirektör nyheter och current affairs SVT, i två brev som lämnades in igår.

Även flera organisationer för mänskliga rättigheter, däribland Amnesty och Civil Right Defenders, har protesterat mot gripandet. Man ser det som ytterligare ett tecken på den kampanj som azeriska myndigheter bedriver mot en journalist som undersöker korruption och kränkningar av mänskliga rättigheter i Azerbajdzjan.

Breven bifogas nedan som pdf:er.

Presskontakter:

Catarina Wilson, chef företagskommunikation SVT