Björn Heurlin ny teknikdirektör på Sveriges Radio

Björn Heurlin har utsetts till ny teknikdirektör på Sveriges Radio. Björn kommer senast från företaget Innofactor och tillträder senare i år.

Björn Heurlin Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Björn Heurlin kommer senast från rollen som affärsansvarig för molntjänster på företaget Innofactor där han också ingick i företagsledningen. Han har drygt 20 års branschvana inom IT, varav cirka tio år i mediabranschen. Björn Heurlin har också varit konsultchef på företaget 24 Solutions.

– Det känns jättebra att börja på Sveriges Radio och att vara tillbaka i mediabranschen. Det ska bli spännande att få vara delaktig i att utveckla Sveriges Radios IT- och teknikfunktioner i en föränderlig media och teknikvärld. Det är ett stort ansvar. Nu ser jag fram emot att få träffa alla nya kollegor och medarbetare, säger Björn Heurlin.

– Vi är glada att kunna välkomna Björn Heurlin till Sveriges Radio som ny teknikdirektör. Hans gedigna IT-erfarenheter och många år i branschen, på olika poster inom Dagens Nyheter, Bonnier News och Expressen, ger honom en profil som verkligen matchar vår behovsbild, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio.

Björn Heurlin tillträder senare i år men exakt datum är inte bestämt. Han ersätter Lars Söderdahl som varit t f teknikdirektör sedan i januari.

För kommentarer:

Björn Heurlin, 070 - 160 47 74
eller
Claes Bertilson, presschef, 070-327 78 07 eller claes.bertilson@sverigesradio.se