Bob Hansson får Sveriges Radios Novellpris 2010

Sveriges Radios Novellpris 2010 går till författaren och estradpoeten Bob Hansson för novellen ”Till mamma”. Vinnarnovellen har röstats fram av P1-lyssnarna.

- Jag har aldrig vunnit något pris förut, så det är extra kul, säger Bob Hansson. Jag var lite kär i världen innan, men nu är jag helt såld!

Bob Hanssons novell ”Till mamma” är specialskriven för Sveriges Radio och en av fem som nominerades till Novellpriset. I novellen tänjer Bob Hansson på gränserna för vad som anses passande. Sonen skriver brev till sin mamma från hippietillvaron i Indien. Han är uppfylld av tantrisk kärlek, men ändå är det något som ligger och skaver och som han måste fråga sin mamma om.

Bob Hansson tog emot Sveriges Radios Novellpris på bokmässan. Priset är på 25 000 kronor.

Lyssna på ”Till mamma”: www.sverigesradio.se/p1/novellen

Bob Hansson är författare och estradpoet. Han debuterade 1998 med diktsamlingen ”Heja världen!”. I höst är han aktuell med romanen ”Vips så blev det liv”.

Pressbild:

Bob Hansson. http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/1191/1229297_1333_2000.jpg

Foto: Niclas Brunzell

För mer information och telefonintervjuer med vinnaren, vänligen kontakta:

Kerstin Wixe, producent