Cajsa Lindberg ny utbudsdirektör på Sveriges Radio

Nu är det klart att Cajsa Lindberg blir ny utbudsdirektör i Sveriges Radios företagsledning efter Cecilia Bodström. Cajsa Lindberg kommer senast från uppdraget som kanalansvarig för P3, ett jobb hon haft sedan 2014.

Cajsa Lindberg. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Utbudsdirektören är chef för utbudsavdelningen och har ansvar för att driva utvecklingen av Sveriges Radios kanaler och utbud med sikte på framtiden. Det innebär ansvar för utveckling av form, format och innehåll.

– Cajsa Lindberg är en väldigt smart, ambitiös och driven publicist som passar perfekt i det här jobbet i den utvecklingsfas vi är inne i nu, säger programdirektör Björn Löfdahl.

– Cajsa har också stor kunskap om den stora beteendeförändring hos publiken som digitaliseringen för med sig, och som är en stor utmaning för alla medieföretag nu, säger Björn Löfdahl.

Cajsa Lindberg har som kanalansvarig för P3 drivit ett stort omställningsarbete som handlat om att utveckla innehållet, både i FM-kanalen P3 liksom socialt och digitalt. Nu kommer hon, som ansvarig för utvecklingen av hela utbudet, att driva arbetet i nära samarbete med innovationsdirektören Simon Gooch som har ansvaret för att utveckla Sveriges Radio Play och övriga digitala plattformar. Tillsammans ska de utveckla utbudet linjärt, digitalt och socialt samt knyta ihop den tekniska utvecklingen med nya innehållsidéer.

– Ljudet är hetare än någonsin, säger Cajsa Lindberg. Att få vara med och utveckla Sveriges Radios innehåll så att den snabbt föränderliga publiken väljer oss även i framtiden känns som världens roligaste jobb!

Cajsa Lindberg är föräldraledig året ut och under tiden kommer innovationsdirektör Simon Gooch att vara t.f. utbudsdirektör. Cajsa Lindberg efterträder Cecilia Bodström som går tillbaka till redaktionellt arbete.

Mer om Cajsa Lindberg
Cajsa Lindberg har en bakgrund på flera P3-redaktioner och P4-kanaler. Hon var med och startade och projektledde Muskhjälpen, och har varit chef för P3 och P3 Din Gata i Malmö. Sedan 2014 är hon kanalansvarig för P3.

Pressbild:

Cajsa Lindberg. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio