Cilla Benkö: ”I den globala konkurrensen står Sveriges Radio starkt – allt fler tar del av det vi har att erbjuda”

Det totala radiolyssnandet fortsatte att vara stabilt under 2015. En vanlig vardag nådde Sveriges Radios kanaler 4,9 miljoner lyssnare*. Det digitala lyssnandet på direktsända kanaler ökade med 17 procent under 2015 och poddlyssningen, det vill säga efterhandslyssning på sverigesradio.se och Sveriges Radio Play, med 36 procent.

Lyssningen i appen Sveriges Radio Play ökade under 2015.

Lyssningen på P1 och P2 låg kvar på samma nivå som året innan (15 respektive 2 procent daglig räckvidd). P3 uppvisade en något ökad räckvidd (cirka 16 procent) och P4 en svagt minskad (drygt 40 procent). Fortfarande är dock familjekanalen P4 den överlägset största kanalen med 3,2 miljoner lyssnare varje dag.

– I en vardag där den svenska mediemarknaden inte längre är svensk utan vi konkurrerar med stora penningstarka, globala och digitala aktörer om folks tid så är jag oerhört nöjd med att vi är ett så attraktivt alternativ. Vårt innehåll är något som en väldigt stor publik helt uppenbart inte klarar sig utan och det här visar att det är viktigare än någonsin med en stor, opartisk och öppen arena där tusentals röster får höras och åsikter brytas dagligen, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö .

– Vi har bestämt att vi tillsammans med publiken vill skapa ett intressant och relevant innehåll, vi vill vara den trovärdiga guiden och för oss är det viktigt att finnas där publiken är. Därför har vi medvetet satsat på att utveckla vårt innehåll för hela publiken, såväl i FM som digitalt och socialt. 2015 års siffror är därför ett skönt kvitto på att vi är på rätt väg, säger Cilla Benkö .

2015 ökade all typ av lyssning på Sveriges Radios utbud på digitala plattformar. Di rektlyssningen, på sverigesradio.se och Sveriges Radio Play, ökade med 17 procent, räknat i antal starter. Poddlyssningen, det vill säga lyssning på program och poddspecialer i efterhand, ökade med 36 procent på sverigesradio.se och Sveriges Radio Play. Och lyssningen på Sveriges Radios program på externa plattformar, som till exempel Itunes/Podcaster och Spotify, ökade med hela 53 procent.

– Det visar på vikten av att finnas på dessa plattformar för att locka publiken till vårt innehåll. Vi når där en yngre publik – hela 65 procent är under 35 år​, säger Martin Jönsson , digital direktör på Sveriges Radio.

Martin Jönsson skriver om den digitala utvecklingen på Medieormen .

* Siffran inkluderar även lyssnare över 80 år.

Eva Sahlin, PR- och presschef

Peter Blid, chef Publik- och omvärldsanalys