Cilla Benkö kommenterar internationell rapport: 115 journalister dödade 2016

115 journalister dödades under 2016 när de utförde sitt arbete enligt International News Safety Institutes (INSI) årliga rapport ”Killing the Messenger” om våld och hot mot journalister över hela världen. Cilla Benkö kommenterar här rapporten.

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

International News Safety Institutes (INSI) rapport ”Killing the Messenger” visar att 2016 var ett svart år som både började och slutade med händelser där ett stort antal journalister dödades i tjänsten.

Colombia, Mexico, Afghanistan, Irak and Ryssland var de fem farligaste länderna för journalister under 2016, enligt “Killing The Messenger”, som sammanställts av the Cardiff School of Journalism för INSI.

Av de 115 journalister som dog i tjänsten var de flesta lokala journalister som levde och verkade på platsen där de dödades. I de flesta fall går förövarna fria men INSI har 2016 identifierat fyra fall där förövare identifierats eller gripits, något som trots allt är en lite förbättring jämfört med tidigare års undersökningar. Cilla Benkö, som i slutet av förra året valdes till ordförande i juryn för UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize, är även styrelsemedlem i INSI.

– Det är självklart alltid oacceptabelt att döda, skada eller hota en annan person men att döda en journalist tillför en extra dimension. Att döda en journalist är en direkt attack mot det fria ordet och demokratin. Journalister finns för allas vår skull. De bevakar, granskar och ger oss andra som inte är på plats de alternativa bilderna till de som korrupta regimer eller kriminella organisationer annars vill förse oss med. Utan dessa alternativa bilder och berättelser skulle den värld vi lever i vara betydligt sämre – därför är det skrämmande, tragiskt, och som sagt helt oacceptabelt, att återigen mer än 100 journalister dör i tjänsten under ett år, säger Cilla Benkö, vd Sveriges Radio.

Läs hela rapporten ”Killing the Messenger” här.

Se kort intervju med Cilla Benkö för INSI om varför journalisters säkerhet är så viktig för demokratin:

Pressbild:
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/1191/3476349_2048_1152.jpg

För kontakt och ytterligare information, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig caroline.meyer@sverigesradio.se