Cilla Benkö kommenterar ny finansieringsutredning för public service

I dag presenterades direktiven till en ny finansieringsutredning för public service. En parlamentarisk kommitté ska föreslå nödvändiga förändringar för att skapa fortsatt goda förutsättningar för verksamheten samt föreslå ett långsiktigt hållbart och solidariskt finansieringssystem för radio och tv i allmänhetens tjänst. Nedan kommenterar Sveriges Radios vd Cilla Benkö direktiven.

Sveriges Radios vd Cilla Benkö. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Det är bra att finansieringsutredningen har som avgörande förutsättning att public service har en stabil och förutsägbar finansiering som är utformad för att värna företagens oberoende. Det är också bra att direktiven slår fast att det ska tas fram ett konkret förslag där public service finansieringsmedel fortsatt hanteras helt åtskilt från statens budget och att finansieringsmodellen enbart ska omfatta public service, säger Cilla Benkö.

– En framtidssäker plattformsoberoende avgiftsmodell är en förutsättning för att Sveriges Radio fortsatt ska kunna vara ett oberoende riksmedia med en stark lokal närvaro och en öppen demokratisk arena på alla plattformar, säger Cilla Benkö.

Finansieringsutredningen ska redovisas senast den 30 september 2017. Regeringen kommer även att ge den parlamentariska kommittén tilläggsdirektiv under våren 2017 att ta fram förslag till hur uppdraget för public service ska utformas med utgångspunkt i ”verksamhetens stora betydelse i en tid av omvälvande medieutveckling”.

Eva Sahlin, PR- och presschef