Cilla Benkö till juryn för UNESCO:s pressfrihetspris

1997 grundade UNESCO “Guillermo Cano World Press Freedom Prize” till minne av den colombianske journalisten Guillermo Cano som mördades 1986. En av de fem nya medlemmar som nu valts in i prisjuryn för perioden 2015-2017 är Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio. Foto: Björn Dalin.

Syftet med UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize är att varje år uppmärksamma en person eller organisation som i hög grad har bidragit till att försvara eller främja pressfriheten någonstans i världen.

– Det känns roligt att få vara med i detta viktiga internationella sammanhang och lyfta fram en person som i vardagen kämpar för en fri press. I Sverige är vi ju oerhört privilegierade men så ser det inte ut i stora delar av världen. För Sveriges Radio är korrespondentverksamheten och utrikesbevakningen prioriterade men jag tycker att det är minst lika viktigt att också verka för bättre förhållanden för de inhemska journalister som finns i de länder vi besöker och bevakar, säger Cilla Benkö.

Priset för 2015 delas ut på World Press Freedom Day i Riga den 3 maj. Priset är på 25 000 dollar.

De övriga nya jurymedlemmarna är:
Clovis Rossi – redaktör för brasilianska Folha de Sao Paulo.
Chadia Khedir – chef för tunisiska public service-kanalen Watania2.
Maria Moukrim – marockansk journalist och en av grundarna till den första oberoende tidningen i Marocko, Assahifa.
Jacques Pauw – exekutiv producent på sydafrikanska SABC.

Sittande jurymedlemmar:
Yuli Ismartono – biträdande chefredaktör för indonesiska nyhetsportalen Tempo.
Laura Puertas Meyer – journalist på peruanska Telemetro.
Paul Steiger – grundare av amerikanska ProPublica, oberoende organisation för undersökande journalistik.
Ko-Ko U – ordförande i burmesiska journalistförbundet.
Martin M. Simecka – chefredaktör för oberoende slovakiska veckomagasinet Respekt.
Ljiljana Zurovac – chef för Bosnia-Herzegovina Press Council.
Musikilu Mojeed – redaktör för tidningen Premium Times i Nigeria.

Mer information:
Mer information om UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize och jurymedlemmarna finns i UNESCO:s pressmeddelande:

Eva Sahlin, presschef