Dags att nominera Årets Medieorm 2015 – för journalistisk förnyelse

Sveriges Radio utlyser för femte gången journalistikpriset Årets Medieorm. Priset ska uppmärksamma journalistisk förnyelse med publikmedverkan i fokus. Nu är det dags att nominera till 2015 års pris.

Årets Medieorm 2014 gick till 8 sidor och togs emot av chefredaktören Malin Crona. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Priset Årets Medieorm instiftades 2011 för att årligen belöna en journalist/person/redaktion som arbetar föredömligt med att förnya och utveckla journalistiken i samspel med publiken och som under året har utmärkt sig särskilt för detta. Prissumman är 10 000 kronor.

Nominera till Årets Medieorm 2015
Skicka in förslag med motivering och exempel (gärna länkar) som styrker motiveringen samt kontaktuppgifter till den som nominerar till Medieormens redaktör cecilia.djurberg@sverigesradio.se senast 15 februari.

Tidigare pristagare
2011 – Flashbackgrävarna för avslöjandet av naturfotografen Terje Hellesøs bildfusk
2012 – SvD Näringsliv för ”Räntekartan”
2013 – Sveriges Radio Metropol 93,8 för ”Hur känns det?”
2014 – Nyhetstidningen 8 sidor för projekten ”Alla väljare” och ”Kommentarsfält för alla”

Mer info om priset och tidigare pristagare finns på debattsajten Medieormen .

Juryn utgörs av Sîlan Diljen, chef P3 Stockholm, Malin Crona, chefredaktör 8 sidor, samt Kristian Lindquist, nyhetschef online SVT.

Priset kommer att delas ut i samband med MEG  i Göteborg i början av april.

Cecilia Djurberg, redaktör Medieormen
cecilia.djurberg@sverigesradio.se