Dawit Isaak tilldelas UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017

Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar:
– Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.

Cilla Benkö. Sveriges Radios vd. foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

En oberoende internationell jury med journalister har enhälligt beslutat att hedra Dawit Isaak för hans mod, motstånd och helhjärtade tro på yttrandefrihet. UNESCO:s generalsekreterare Irina Bokova står också bakom utmärkelsen.

– Att stå upp för grundläggande friheter kräver målmedvetenhet och mod, och det kräver orädda förespråkare. Detta är arvet Guillermo Cano lämnade efter sig och idag vill vi uppmärksamma Dawit Isaaks arbete i samma anda, säger Irina Bokova.

– Dawit Isaak blir den senaste av ett stort antal modiga journalister som satt ljus på världens mörkaste platser genom att mot alla odds informera sina samhällen. Vissa har gett sitt liv för att hitta sanningen, många har fängslats. Dawit Isaak har nu hållits fängslad i 16 år utan att varken åtalas eller tillåtas en rättegång. Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”, säger Cilla Benkö, Sveriges Radios vd och ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017.

Dawit Isaak är dramatiker, journalist och författare. Han flyttade till Sverige 1987, blev svensk medborgare och försatte sig själv i exil. När Eritrea blev självständigt återvände han till sitt födelseland för att bli en av medgrundarna till tidningen Setit, den första oberoende tidningen i landet. Han är också känd för sin kritiska och mycket insiktsfulla rapportering.

Priset delas ut på Världsdagen för pressfrihet som uppmärksammas 3 maj i Jakarta, Indonesien vid en ceremoni där UNESCO:s generalsekreterare Irina Bokova och Indonesiens president Joko Widodo närvarar.

Priset skapades av UNESCO:s styrelse 1997 och uppmärksammar en person, en organisation eller institution som har gjort enastående insatser för att skydda eller stödja pressfrihet i hela världen och speciellt när detta görs trots stora risker.

Prissumman är på $25 000 och delas ut till minne av den colombianske journalisten Guillermo Cano Isaza som mördades framför sin redaktion på tidningen El Espectador i Bogota 17 december 1986. Priset finansieras av Cano Stiftelsen (Colombia) och Helsingin Sanomat Stiftelsen (Finland).

Pressbild:
Cilla Benkö. Sveriges Radios vd. foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Pressbild

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig
caroline.meyer@sverigesradio.se