EBU öppnar ERT:s nyhetssändningar

Efter ett beslut av EBU:s styrelse, där Sveriges Radios vd Cilla Benkö ingår, blev det återigen möjligt för grekiska satellitabonnenter att kunna ta del av det grekiska public service-företaget ERT: s nyhetskanal NET.

Sveriges Radios vd Cilla Benkö är medlem av EBU:s styrelse. Foto: Mikael Andersson/Sveriges Radio

EBU arbetar nu på två fronter. Det första är att påverka regeringen att starta sändningarna igen, det andra är att bistå vid en omstrukturering av public service i Grekland, om den grekiska regeringen så önskar, säger Cilla Benkö.

Fram till i går var sändningarna endast tillgängliga via en live stream på EBU:s webbplats. Men EBU-ingenjörer har genomfört en lösning för att återutsända ERT:s signal via EBU:s markstation i Aten.

På eftermiddagen i går kunde ERT:s nyhetsprogram som produceras i studion i Thessaloniki, trots regeringens beslut att upphöra med verksamheten, åter sändas ut till grekerna.

I går skickades också ett brev till premiärminister Antonis Samaras, undertecknat av mer än 50 public service-företag i Europa med krav på att omedelbart öppna sändningarna från ERT och som beskriver det som nu har hänt som både odemokratiskt och oprofessionellt.

Tidigare har EBU:s president Jean-Paul Philippot och direktör Ingrid Deltenre skrivit ett öppet brev till premiärminister Samaras där de betonar vikten av att ändra beslutet.
Public service media and their independence from Government lie at the heart of democratic societies.

Länk: Pressmeddelande EBU öppnar ERT:s nyhetssändningar

Länk: Uttalande från Public Servicebolagen till den grekiska regeringen.

Cilla Benkö är vd för Sveriges Radio och ledamot i EBU:s styrelse (Executive Board) sedan tre år tillbaka och representerar den nordiska synen på public service. Hon har haft en aktiv och viktig roll i EBU:s arbete med public service nya värdegrund som beslutades förra året utifrån EBU-uppdraget och Sveriges Radios utvecklingsarbete.

Pressbild:
Cilla Benkö. Foto: Mikael Andersson/Sveriges Radio